Datum zveřejnění: 
7. 7. 2025
Musí navrhnout a realizovat autonomní taxislužbu, která v reálném čase naplánuje trasy, obslouží zákazníky, a přitom bude respektovat dopravní pravidla.

Po loňském triumfu se studentský tým s názvem 2 Fast 2 Driverless z pražské Fakulty elektrotechnické ČVUT znovu probojoval mezi nejlepší v soutěži 2025 American Control Conference Self-Driving Car Student Competition. Letos se finále koná 9. července v americkém Denveru. Tým, složený výhradně ze studentů programu Kybernetika a robotika, postoupil mezi 12 nejlepších z více než 60 přihlášených univerzit. Tvoří jej Kateřina Hobzová, Jakub Macar, Otakar Kodytek, Jan Kohout, Martin Jeřábek, Ondřej Kuban a doktorand Jan Švancar, který působí jako kapitán. České mozky poměří síly se soupeři z věhlasných univerzit, například Massachusetts Institute of Technology, čínské Tsinghua University nebo z University of Ottawa, kde systém QCar samoovládacích aut vzniknul. K úspěchu se stroj musí naučit fungovat bez lidského řízení. Studenti tak museli uvést v sehraný chod funkce jako propojení velících dat zajišťujících požadovanou akceschopnost jinak vykonávanou řidičem do jednotlivých senzorů vozu. Vizuální senzory třeba poskládají obraz pro včasnou detekci překážek, semaforů a dalších dopravního značení. Samotná realizace systému pak probíhala na platformě vozidla zmenšeného v měřítku 1:10. „Přibyly dynamické překážky, složitější rozhodování při plánování tras i nutnost rozpoznávat semafory a značky v měnících se světelných podmínkách,“ říká vedoucí týmu Tomáš Haniš. Přibyly dynamické překážky, složitější rozhodování při plánování tras Tomáš Haniš, vedoucí týmu.

 
Zdroj: 
Právo