Systém, který vznikal pět let na základě zadání Policie ČR, byl veřejnosti poprvé představen ve výcvikovém areálu u Třeště na Jihlavsku. Základ technologie tvoří standard ITS-G5 komunikační systém mezi vozidly a mezi vozidlem a dopravní infrastrukturou. V policejním autě si pak stačí vybrat vozidlo na mapě a kliknutím na displayi vyslat příkaz k jeho zastavení. „Vidím auta vybavená touto technologií. Zvolím to správné podle polohy a dám příkaz k zablokování. Do vteřiny vůz sám začne brzdit,“ popsal výzkumník Jan Pospíšil z VUT v Brně. V Česku má potřebné vybavení přibližně 150?000 vozidel, v Evropě pak zhruba milion. „Pomocí tohoto systému můžeme na dálku deaktivovat přívod paliva nebo aktivovat brzdy. Není to ničivé jako třeba použití pásů s hřeby nebo náraz,“ vysvětlil Zdeněk Lokaj z ČVUT.
Výhodu nové technologie potvrzuje i policie. „V porovnání s dosavadními metodami je to bezpečnější a šetrnější. Nepoškozuje vozidlo a snižuje riziko nehody,“ řekl náměstek policejního prezidenta David Fulka. Podle něj je ale nutné ještě vyřešit legislativu a přesvědčit veřejnost i výrobce automobilů, aby otevřeli přístup k těmto funkcím. Policie by tak mohla mít v budoucnu k dispozici moderní nástroj, který zvýší bezpečnost v silničním provozu.