Datum zveřejnění: 
10. 6. 2025
Naprosto revoluční systém bezpečného zastavování aut na dálku dnes úspěšně otestovali čeští vývojáři na policejním polygonu u Třeště na Jihlavsku.

Reynolds Koranteng, moderátor

 

Díky světově unikátnímu elektronickému systému, který využívá autonomní technologie nejnovějších aut, budou moci policisté v budoucnu zastavovat ujíždějící řidiče.

David Pik, redaktor

Takto zastavují postaru pit manévrem. Oproti dosud používaným způsobům zastavování aut je nový systém mnohem bezpečnější. Obejde se bez fyzického kontaktu, vůz vyřadí z provozu na dálku elektronika.

Zdeněk Lokaj, výzkumník, ČVUT v Praze

Nám umožní tomu autu poslat příkaz, aby se třeba zaktivovala elektronická brzda, případně, abychom třeba aktivovali přívod paliva a uzavřeli ho.

David Pik, redaktor

Systém využívá už existující autonomní technologii v nových autech. Vozidlo zastaví během dvou vteřin. Ujíždím policistům a zatím se mi to daří. Tak uvidíme, jestli nás zastaví teď někdy. Plyn. A opravdu stojím. Chci jet dál a nejede to. A teď jsme v autě, které pronásleduje ujíždějícího.

Jan Pospíšil, výzkumník, technická realizace VÚT v Brně

Teď chci auto zablokovat a dávám blokovat. Tři, dva, jedna, teď. A už to stojí. Už to stojí a až já rozhodnu, tak můžu auto odblokovat a v případě možnost s vozidlem odjet.

David Pik, redaktor

Auto se dá vypnout dokonce i na dálku. Operátor využívá elektronický systém, kterým jsou už pokrytá velká města a některé dálnice.

Jan Pospíšil, výzkumník, technická realizace VUT v Brně

Teď dáme zastavit vozidlo, teď vidíme, stop.

David Fulka, náměstek policejního prezidenta

Je bezpečnější jak pro zakročující policisty, tak samozřejmě pro účastníky silničního provozu.

Martin Šrotýř, výzkumník, ČVUT v Praze

V České republice máme v tuto chvíli 100–150 000 kompatibilních vozidel. V Evropě by to mělo být více jak milion.

David Pik, redaktor

Oprávnění zastavovat vozidla budou moci mít jen bezpečnostní složky a elektronické příkazy musejí být zabezpečeny proti hackerským útokům.

Zdeněk Lokaj, výzkumník, ČVUT v Praze

Když třeba banky zabezpečují transakce, tak my vlastně využíváme obdobné mechanismy.

David Pik, redaktor

Vývojáři i bezpečnostní složky prý chtějí tlačit na automobilky, aby jim co nejdřív umožnily přístup k softwaru a autonomním technologiím aut. Používání systému v praxi ale musí nejprve získat oporu v zákonech.

David Pik, Televize Nova.

Zdroj: 
TV NOVA - hlavní zprávy