Markéta Malečková, redaktorka
Doteď policisté pachatele chytali třeba takhle. Pit manévr i zastavovací pás budou při pronásledování starších aut používat dál, na ta novější už ale existuje mnohem bezpečnější metoda.
Jan Pospíšil, vědecko-technický výzkumník, VUT
Ujíždí nám vozidlo, já ho vidím, na mapě se pohybuje před námi v záložce, kam zvolím vozidlo, které chci zastavit a dávám pokyn k zastavení.
Markéta Malečková, redaktorka
Tím se na dálku aktivuje elektronická ruční brzda. Ujíždějící auto se do několika vteřin samo zastaví a řidič s tím nemůže nic dělat. Pokyn z tabletu dokáže přijmout tato technologie. Do některých aut ji montují už teď. Na silnicích slouží k předávání aktuálních dopravních informací mezi jednotlivými auty.
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Využíváme tuhle komunikační platformu, něco, co v těch vozidlech do budoucna už standardně bude a nad tím stavíme funkcionalitu, která je pro bezpečnostní účely.
Markéta Malečková, redaktorka
V terénu by policisté mohli systém využívat za několik let. Podle zákona už dnes pachatele tímto způsobem zastavit mohou, protože jde o donucovací prostředek. I tak ale bude potřeba legislativu ještě upravit.
Martin Šrotýř, výzkumník, Fakulta dopravní, ČVUT
Přinutit výrobce k tomu, aby podporovali tuto technologii, dali to k dispozici bezpečnostním složkám státu.
David Fulka, ředitel Policie ČR Královéhradecký kraj
Tato metoda má samozřejmě potenciál do budoucna. V tuto chvíli je těch vozidel, které jsou technologií vybaveny, omezené množství.
Markéta Malečková, redaktorka
V Česku jich je něco přes 100 000. Markéta Malečková, Česká televize, Třešť.