Markéto, zdravím tě, dobré dopoledne. Jak to tedy funguje? Jak policisté zastaví auto na dálku?
Markéta Malečková, redaktorka
Systém dokáže ujíždějícímu autu odpojit přívod paliva do motoru a auto se pak samo zastaví. Policisté to mohou udělat na dálku pouhým kliknutím na tablet. Podrobnosti už ale jeden z výzkumníků Zdeněk Lokaj. Dobrý den. Popište nám, prosím, situace, ve kterých je bude moct použít.
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Jsou to situace, kdy řidič ujíždí, nerespektuje výzvy policistů k zastavení. Tak v tom případě může policista prostřednictvím tabletu nebo nějakého ovládání ve vozidle vyslat signál do ujíždějícího vozidla a buď dojde k tomu, že se odpojí přívod paliva, anebo se zaktivuje funkce, která je ve vozidle, už v těch moderních, vlastně standardně. To znamená nějaká bezpečnostní brzda.
Markéta Malečková, redaktorka
My se tady na technologii můžeme přímo podívat, jestli byste nám ji trošku popsal. Co tady vidíme?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Ta technologie využívá komunikace mezi vozidly, které se říká také ITSG 5 nebo kooperativní systémy. Tohle je vývojová jednotka, nad kterou my vyvíjíme tu nadstavbu. To znamená, to je ta jednotka, ta výpočetní jednotka. Tady je anténa, tady je jenom nějaká její zmenšená verze. To znamená do některých vozidel, které třeba vidíme za sebou, to musíme domontovat. Ale tato technologie, která v současné době slouží k předávání dopravních informací, tak už se třeba u některých vozidel, které vidíme tady za námi, standardně montuje. My využíváme tuhle komunikační platformu, něco, co v těch vozidlech do budoucna už standardně bude, a nad tím stavíme funkcionalitu, která je pro bezpečnostní účely. To znamená ve specifických situacích, kdy nelze použít jiné prostředky a kdy chceme zabránit vzniku škody na majetku a zdraví.
Markéta Malečková, redaktorka
Už jste to částečně zmínil. Za námi jsou nějaká vozidla, ale zároveň i ta policejní. Dokážou tedy policisté z tam těch aut už zastavit tato auta? Můžete trochu říct, jak se tady bude systém testovat?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
V policejním vozidle máme tuhle jednotku s touhle anténou. K tomu je ovládací aplikace, kde policisté vidí všechna vozidla, která komunikují v okolí, vyberou si konkrétní vozidlo a to na dálku zastaví. Takže tady vidíme tohle černé vozidlo, kde je také tato jednotka, která dokáže ten signál přijmout a dokáže zaktivovat funkci zastavení. Takže tady na tomhle polygonu ukazujeme prototyp, který jsme vyvinuli, který je otestovaný a je to taková živá ukázka i pro příslušníky policie, aby viděli budoucnost technologií. Jak jim můžou pomoci v jejich výkonu služby.
Markéta Malečková, redaktorka
Jak zařídíte to propojení auta policejního s tím druhým vozidlem? Bude to technologie, která bude vbudována do auta už při výrobě?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Ano. Přesně tak. Je to tak, že je to technologie, která je standardně už do některých moderních vozů, ať už třeba tovární značky Volkswagen, montována a my ji budeme do budoucna využívat.
Markéta Malečková, redaktorka
Vy jste zmínil Volkswagen. Co další značky?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
I další značky z koncernu začínají do vozidel tyto technologie montovat a další značky o tom uvažují a postupně zavádějí do výroby. Nicméně je to evropský standard, který je schválený evropskými zeměmi. To znamená, že teď už je to jenom otázka času, než se do nových modelů tyto informace a tyto technologie dostanou.
Markéta Malečková, redaktorka
V jaké fázi ten vývoj je? Co už dokážete? A co třeba ještě zbývá doladit?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Technicky máme komunikaci i to zastavení zvládnuté. V tuhle chvíli stojíme ale před další etapou a tou je představení této technologie a prosazení na úrovni evropské, aby třeba byla povinnost mít funkcionalitu možného dálkového zastavení ve vozidle, mít právě v definovaných situacích. A je to vlastně takový předvoj pro autonomní vozidla, kde tahle funkcionalita, to znamená vzdálené zastavení pro případy, kdy třeba řidič nebude schopen převzít řízení z důvodu nějaké indispozice, tak v podstatě bude nutné to do těch vozidel již implementovat. To znamená, z velké části je to hodně o legislativě, o tom, jak bude vypadat platné právo a že tam bude povinnost ve vozidlech takovouhle funkcionalitu mít. A samozřejmě pak budou muset být i policejní vozidla vybavena nebo vozidla, která k tomu budou určena, vybavena technologií, která dokážou na dálku vozidla zastavit a bude to třeba manévr, že to vozidlo vyšle signál a to auto, které chceme zastavit, udělá manévr, že zastaví u krajnice.
Markéta Malečková, redaktorka
Vy jste zmínil částečně tu legislativu. Jak daleko je třeba komunikace s vládou? Ví o systému, má v plánu zařazovat tuto možnost?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Ministerstvo dopravy o této technologii samozřejmě ví, protože Zákon o provozu na pozemních komunikacích do velké části spadá do gesce ministerstva dopravy. Vzhledem k tomu, že tento projekt je financován z programu bezpečnostního výzkumu ministerstva vnitra, tak i ministerstvo vnitra je o této technologii velmi podrobně seznámeno. A v současné době probíhají práce na úpravě právního řádu tak, aby bylo možné provozovat vozidla s autonomií na stupni čtyři, což už je vysoká autonomie, a tam se právě s možností dálkového zastavení již bude muset počítat. Protože je potřeba řešit situace, kdy řidič nebude schopen převzít řízení a my můžeme i této funkcionality využít i pro případy, kdy třeba vozidlo bude ujíždět nebezpečně, nebude respektovat pokyn policie a bude nutné ho neinvazivním způsobem zastavit. S tím ale, že samozřejmě policie má ještě další způsoby zastavování, které tady dneska ostatně budeme ukazovat. A to je pit manévr, případně nějaké zastavovací pásy.
Markéta Malečková, redaktorka
Já jsem na to přesně chtěla navázat. Smyslem je totiž nějaká bezpečnost. Jak se to dělá dnes a v čem by ten systém tedy měl být krokem napřed?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Je to využití moderních technologií. Protože v současné době ty systémy, které policisté mají k dispozici, jsou invazivní. To znamená, že ve chvíli, kdy to vozidlo roztočíte pit manévrem, případně máte nějaký zastavovací pás, tak je tam nějaké riziko toho, že to vozidlo se stane neovladatelným. Tento systém má řešit tyto situace a má zajistit to, abychom z toho vozidla neudělali neřiditelnou zbraň, která může třeba někomu ublížit nebo poškodí, ničí majetek.
Markéta Malečková, redaktorka
Může v tom systému být i nějaká nevýhoda? Jak se třeba chcete bránit případným hackerským útokům?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
To je jedna z velkých částí našeho výzkumného projektu, kdy se snažíme nastavit tu úroveň bezpečnosti, tak, aby v podstatě policista sám od sebe nemohl tu funkci aktivovat, musel ji mít nějakým způsobem autorizovanou od třeba operačního důstojníka, případně povolené osoby, aby byly jasně definované situace, kdy je možné toto využít atd. atd.
Markéta Malečková, redaktorka
Jak ten nápad vlastně vznikl a kdy?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
To už je hodně dlouho, ale v podstatě je to komunikace s policejním prezidiem, s oddělením vědy, výzkumu, kdy oni s něčím podobným přišli, že by se jim něco takového líbilo a na to konto my jsme začali hledat technologii, která by proto byla využitelná. Našli jsme ji a posledních pět let pro ně vyvíjíme tento systém.
Markéta Malečková, redaktorka
Co třeba kolegové ze zahraničí, pracují na něčem podobném?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Nevíme o tom. Představovali jsme to před asi rokem kolegům z policií v rámci Evropy a v podstatě pro ně to byla poměrně velká novinka a nevěděli o tom, že by ten výzkum probíhal. Na druhou stranu. Dálkové zastavování vozidel určitě je vyvíjeno v rámci automobilek právě v rámci systému autonomního řízení, protože tato funkcionalita bude nutná a bude v těch vozidlech povinná.
Markéta Malečková, redaktorka
My jsme se hodně bavili o využití policisty. Mohou ale systém do budoucna používat i další složky integrovaného záchranného systému? Případně v jakých situacích?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
To je věc práva a jestli jim to zákon bude umožňovat. Pakliže jim to zákon umožní, pak samozřejmě ta technologie může být zpřístupněna i jim, ale v současné době zákon hovoří poměrně jasně. To znamená, že příslušníci Policie České republiky můžou v tomto případě zastavovat. Je otázkou, jaké další složky by měly tuto pravomoc mít a jestli je to správně nebo ne. Ale to je o nějaké veřejné diskuzi a o tom, abychom si řekli, co chceme.
Markéta Malečková, redaktorka
A konkrétně třeba váš názor, když se bavíme třeba o záchrance? Může jí to taky pomoct v případě, kdy spěchá do nemocnice s nějakým pacientem?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Například v současné době ten systém, který se do vozidel bude montovat, ten komunikační systém, umožňuje to, aby záchranka informovala řidiče, kteří jsou v jejím okolí, o tom, že se blíží. To znamená, řidič na displeji vidí, kde ta záchranka je, jestli je třeba za ním nebo před ním a i ta aplikace může naznačit řidiči, že má udělat záchrannou uličku. Myslím si, že je to dostatečná technologická pomoc pro záchranky a nedomnívám se, že by záchranné složky nebo záchranná služba měly mít možnost zastavovat vozidla.
Markéta Malečková, redaktorka
Podle čeho by policisté měli vyhodnocovat, jestli opravdu to auto zastavit pomocí této technologie? Jsou tam nějaké podmínky?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Tak je to vždycky na uvážení toho zasahujícího policisty, aby vyhodnotil aktuální situaci a rozhodl se, jaký manévr použije. Jestli použije třeba pit manévr nebo využije tuhle technologii. Samozřejmě musí dbát na bezpečnost svoji a samozřejmě na bezpečnost všech lidí okolo a musí se rozhodnout, a v tomhle případě třeba bude potřebovat i svolení operačního důstojníka.
Markéta Malečková, redaktorka
My jsme se o těch nevýhodách trochu bavili i v souvislosti s těmi hackerskými útoky. Ale mě zajímá, jestli je tam ještě někde nějaké jiné riziko, které sledujete a kterému se třeba ještě snažíte předejít?
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Tak samozřejmě snažíme se předejít zejména tomu, aby tato technologie nebyla zneužitelná a aby tato technologie byla opravdu využívána pouze v situacích, které to nezbytně vyžadují, právě proto, abychom mohli využívat i jiné přístupy a toto bylo až takové krajní řešení. Takže to je o nějakých nastaveních procesů, postupů a o tom, aby i třeba policisté věděli, kdy tu technologii použít a kdy ne.
Markéta Malečková, redaktorka
Děkuji za rozhovor, na shledanou. Já jenom doplním, že policisté by poprvé mohli technologii používat za několik let. Aut s touto technologií jsou zatím v provozu jen jednotky procent.