Před třiceti lety jaderná fakulta ČVUT začínala pouze s jedním bakalářským oborem, vzdělávat se bylo možné pouze v softwarovém inženýrství v ekonomii, které bylo zaměřené na studenty, kteří by o hlavní matematicko-fyzikální obory v Praze neměli zájem. Za tři desetiletí škola urazila velký kus. „Dramaticky se zvýšila náročnost studia, protože jsme jako jaderná fakulta značka a všem dáváme stejné diplomy. Pořád klademe důraz na to, aby co největší část studia probíhala tady v Děčíně,“ říká děkan jaderné fakulty ČVUT Václav Čuba. Podle děkana dopravní fakulty, která v Děčíně také působí, bylo prvních třicet let zahřívacích. „Věřím ve velký potenciál jak lidí, tak toho tématu dopravy,“ vyhlíží budoucnost Ondřej Přibyl.
Škola chce cílit na to, aby v Děčíně nebylo jen bakalářské a magisterské studium. Ráda by zde totiž v budoucnu měla také doktorandské studenty. „Našim cílem je, aby ti lidé tady studovali a i nadále působili. Chceme se v Děčíně nadále rozvíjet, protože v Praze pro další rozvoj nemáme prostory,“ vysvětluje Čuba. Fakulta plánuje v Děčíně budovat velké výzkumné infrastruktury zaměřené na vodík nebo jadernou energetiku. Tím chce do města přilákat vědecké týmy a zároveň i studenty.
ČVUT má s Děčínem velkolepé plány. V současné době se pustilo do obnovy okolí děčínského pracoviště, které bylo dlouhé roky nevábné. Letos začne také oprava zaměřená na energetické úspory. Školní budova tak dostane moderní okna a novou fasádu, které zabrání tepelným ztrátám. To vše by mělo vyjít školu na necelých 200 milionů korun.
Řádově větší investice ale chystá na východním nádraží, jehož dolní část chce kompletně přebudovat pro vysokoškolské účely. S tím je spojený také přesun detašovaných pracovišť dalších fakult, v konečném stavu by v Děčíně mělo působit všech osm fakult ČVUT. Zároveň by na východním nádraží měl vyrůst kampus, na kterém by spolupracovala s ústeckou UJEP. „Cílíme na Děčín, kde můžeme budovat nové laboratoře a sestavovat nové výzkumné týmy,“ říká děkan jaderky Václav Čuba, který se zúčastnil oslav 30 let vysokého školství v Děčíně. Za dalších třicet let by v Děčíně rád viděl plnohodnotnou katedru, která se dovede sama uživit vlastní vědeckou činností a zaslouží si vlastního proděkana. Inspirovat se také chce u moravských univerzit, které dokázaly regiony, ve kterých působí, představit jako místa, kde se skvěle žije a kde je skvělé působit. „Když se nám tohle povede, vyhráli jsme,“ dodává Václav Čuba.
Jako rozvojovou příležitost vidí východní nádraží také dopravní fakulta. „Pro mne je důležité, aby ten komplex byl propojením města, univerzity a firem. Pokud se nám nepodaří velké a moderní firmy, tak to nebude fungovat. Velmi silným tématem by mohla být třeba autonomní mobilita,“ myslí si děkan dopravní fakulty Ondřej Přibyl, jehož fakulta, stejně jako jaderka, spolupracuje s Technickou univerzitou v Drážďanech. Ta má jako jedna z mála v Německu samostatnou dopravní fakultu.
Přítomnosti vysoké školy, která pro většinu okresních měst na severu není samozřejmostí, si váží také představitelé města. „Je to otázka nejen prestiže, ale i toho, aby talentovaní lidé neodcházeli studovat někam jinam, protože je pak velká pravděpodobnost, že se zpátky nevrátí,“ vidí velký význam děčínského pracoviště ČVUT primátor Jiří Anděl a zmiňuje i poptávku firem po technicky vzdělaných lidech. „Jsem hrdý na to, že je Děčín univerzitním městem. Přivádí jej to na mapu technologií, vědy a inovací. Přináší to i univerzitu třetího vzdělávání, minicertifikáty pro místní,“ připomíná přesah působení univerzity v Děčíně náměstek primátora pro školství Martin Pošta.