Datum zveřejnění: 
21. 5. 2025
Tým eForce Prague Formula ukázal novou formuli. Je lehčí a má vyladěnější pohon. Tým studentů a studentek, převážně Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní z ČVUT, monopost vylepšil a vyladil v souladu s pravidly nejprestižnějších závodů v Evropě. Chce tak navázat na loňskou sezónu, která pro eForce byla velmi úspěšná. Nová formule je oproti loňskému modelu o 15 kg lehčí. Záměr, aby vážila méně než 190 kg, se vydařil. Výrazně k tomu přispělo nové pohonné ústrojí i akumulátor, které kapitán týmu vypíchl jako nejvýraznější změny. „Současný akumulátor umí rekuperovat až 120 kilowattů. Na klasickém závodě v kategorii endurance (vytrvalost) tak nepotřebujeme brzdit mechanickými brzdami, protože většinu energie budeme schopni zrekuperovat a vrátit zpátky do baterie. Tím pádem je akumulátor i výrazně lehčí,“ popsal kapitán Jan Cába. „K tomu jsme optimalizovali systém chlazení a vyvinuli nové casingy na motor. To je také významný posun,“ dodal.

Tým musí rychle reagovat na požadavky organizátorů závodů, které se každoročně mění. Jednou ze zásadních změn pravidel je zákaz aktivní aerodynamiky na odsávání vzduchu zpod auta. „Zákaz byl vydán už koncem roku 2024. Tehdy jsme tak ještě museli upravit design formule a pozměnit celý aerodynamický balíček. Vylepšit přední křídlo, vyrobit komplexnější prvky, abychom mohli celkový přítlak dorovnat tím, že už sice nemáme aktivní aerodynamiku, ale komplikovanější dílčí aeroprvky,“ dodal Cába s tím, že šlo o velký zásah, ale tým ho zvládl, protože s tímto vývojem částečně počítal.

ZÁVODNÍ SEZONA SE BLÍŽÍ – A BUDE VYDATNÁ

I letos tým čeká pořádně nabitý závodní plán. „Začneme 12. července v Nizozemsku. Tam budeme jezdit pouze pilotovaně,“ uvedl Jan Cába. „A 28. července následují závody v Maďarsku, už 4. srpna nás pak čekají závody v Česku – v Mostě,“ doplnil. Poznamenal, že právě v Maďarsku a v Česku formule odjede „generálku“ na hlavní událost sezóny. Tou jsou závody v německém Hockenheimu, které se uskuteční 18. srpna. Do závodů Formula Student se každoročně zapojí přes 800 univerzitních týmů z celého světa. Soutěž neklade důraz pouze na jízdní výkony, ale i na konstrukční návrh, finanční strategii a prezentační dovednosti studujících. „Týmy tak mají možnost předvést komplexní inženýrské i manažerské schopnosti,“ uzavřel Jan Cába.

Zdroj: 
Pražský deník