Datum zveřejnění: 
19. 5. 2025
Nový monopost CTU.25 je lehčí, výkonnější a připravený na evropské tratě – váží pod 190 kg a nabízí rekuperaci až 120 kW Tým musel přepracovat aerodynamiku kvůli novým pravidlům, ale i bez aktivních prvků drží přítlak na maximu.

Pražský tým eForce Prague Formula představil svou nejnovější elektrickou a autonomní formuli CTU.25, jejíž ambicí je navázat na mimořádně úspěšnou sezónu 2024. Za projektem stojí studenti a studentky především z Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní ČVUT, kteří nový monopost postavili dle pravidel nejprestižnějších evropských závodů série Formula Student.

„V předchozích měsících jsme se opravdu důkladně zaměřili na odstranění slabých míst loňského monopostu. Slabiny jsme našli v akumulátoru, chlazení a celkové váze monopostu,“ vysvětlil kapitán týmu Jan Cába. A podařilo se. Nový vůz je o 20 kilogramů lehčí než předchůdce – jeho celková hmotnost nyní nepřekračuje 190 kg. Klíčovou roli v tom sehrálo nové pohonné ústrojí i výrazně přepracovaný akumulátor. „Současný akumulátor umí rekuperovat až 120 kilowattů. Na klasickém závodě v kategorii endurance (vytrvalost) tak nepotřebujeme brzdit mechanickými brzdami, protože většinu energie budeme schopni zrekuperovat a vrátit zpátky do baterie. Tím pádem je akumulátor i výrazně lehčí,“ popsal Cába. „K tomu jsme optimalizovali systém chlazení a vyvinuli nové casingy na motor. To je také významný posun.“

Zákaz aktivní aerodynamiky?

Žádný problém Výzvou letošního vývoje byl zásah do aerodynamiky – organizátoři na konci roku 2024 zakázali aktivní systém odsávání vzduchu zpod vozu. Pro tým to znamenalo přepracování celého aerodynamického balíčku. „Zákaz byl vydán až koncem roku 2024. V tu dobu jsme tak ještě museli upravit design naší formule a pozměnit celý aerodynamický balíček. Vylepšit přední křídlo, vyrobit komplexnější prvky, abychom mohli celkový přítlak dorovnat tím, že už sice nemáme aktivní aerodynamiku, ale komplikovanější dílčí aeroprvky,“ vysvětlil kapitán týmu. „Šlo o velký zásah, ale tým ho zvládl, protože s tímto vývojem částečně počítal.“

Nabité léto: Česko, Německo i Maďarsko

Tým čeká i letos intenzivní závodní léto. „Začneme 12. července v Nizozemsku. Tam budeme jezdit pouze pilotovaně,” uvedl Jan Cába. „A 28. července následují závody v Maďarsku, už 4. srpna nás pak čekají závody v Česku – v Mostě.“ Největší vrchol ale přijde až 18. srpna, kdy se CTU.25 postaví na start v německém Hockenheimu – na nejsledovanější a nejprestižnější soutěži série Formula Student.

Loňský rok? Zlato, stříbro i úspěchy doma

Sezóna 2024 byla pro eForce mimořádná. Tým vyhrál bezpilotní kategorii na soutěži Formula SAE Italy, kde dominoval ve všech dynamických disciplínách a získal stříbro v Engineering Design Event. V elektrické kategorii obsadil páté místo, přičemž exceloval v efektivitě (2. místo) i konstrukčním návrhu (3. místo). Úspěchy zaznamenal také v Německu (3. místo autonomní kategorie) a doma v Mostě (vítězství v autonomní části). V další sezóně je tak rozhodně na co se těšit.

 
 
Zdroj: 
fdrive.cz