Eva Kézrová,redaktorka
Je to typicky obrázek pro pražskou ranní dopravu. Například tady v Povltavské auta nejprve popojížděla krokem, aby je pak červené světlo před tunelem zastavilo na pár minut úplně. Na městském okruhu teď působí potíže nehoda. Výrazněji tak regulují vjezd do Blanky v Troji. Jak potvrzuje naše zelená vlna, tak v pracovních dnech to není nic výjimečného. A kolony jsou i na Pražském okruhu ve směru na letiště regulují vjezdy do tunelu.
Eva Kézrová,redaktorka
Důvod je podle Zdeňka Lokaje z fakulty dopravní ČVUT jednoduchý.
Zdeněk Lokaj, ČVUT
Z bezpečnostních důvodů není možné, aby vozidla stála v tunelu. Takže můžeme pustit auta další, která přijíždějí třeba od Jižní spojky, až ve chvíli, kdy víme, že vozidla bezpečně vyjedou v Troji.
Eva Kézrová, redaktorka
Regulaci vjezdu do tunelu mají plně pod kontrolou policisté na hlavní dopravní řídící ústředně a jak mi na virtuálním řídícím systému pro dopravní fakultu ukazuje Pavel Janeček, technicky je to díky softwaru velmi jednoduché.
Pavel Janeček
Ano. V podstatě na dvě kliknutí si vyberu scénář uzavření směru nebo celého tunelu a pomocí tlačítka play spustím tenhle scénář, který automaticky začne uzavírat vjezd do tunelu. Tak se nám přetáčí značky, dojde k omezení rychlosti před vjezdem do tunelu tak, aby k tomu zastavení docházelo postupně. Tím pádem další auta nevyjíždí do tunelu a vidíme to i na té simulaci tady na obrazovce vizualizace tunelu.
Eva Kézrová, redaktorka
Kromě hustého provozu může tunel uzavřít nehoda anebo problém v některé z desítek technologií, které v tunelu jsou.
Zdeněk Lokaj, ČVUT
To jsou vlastně uzavřené systémy, které mají pouze definované komunikační kanály. Děláme všechno pro to, aby k nim nebyl přístup z internetu, abychom eliminovali rizika, která z dnešního globálního kybernetického světa přicházejí.
Eva Kézrová,redaktorka
Tunelové systémy jsou součástí kritické infrastruktury, a proto je podle Zdeňka Lokaje přesně stanoveno, jak musí být chráněny.
Zdeněk Lokaj, ČVUT
Samozřejmě potřebujeme detekovat, pokud se třeba někdo pokouší ten systém napadnout.
Eva Kézrová,redaktorka
Informace o případném kybernetickém útoku ale zatím nedostávají přímo operátoři tunelového dispečinku.
Pavel Janeček
Ten bezpečnostní svět a ten provozní svět jsou od sebe odděleny v případě, že by došlo k nějakému útoku a bylo to detekováno, dozvěděli by se to IT pracovníci, který mají na starosti bezpečnost.
Eva Kézrová,redaktorka
Vysvětluje Tomáš Šmerda ze společnosti trium Systems, která na projektu spolupracuje, že právě to by se mělo změnit.
Tomáš Šmerda
Například, když se někdo připojí do sítě tunelu, tady kabelem například teďka zapojím kabel do sviče.
Eva Kézrová,redaktorka
Pavel Janeček si zahrál na hackera. Trošku.
Pavel Janeček
Přesně tak. A nám se objeví tady na detailní diagnostice toho prvku.. Když ho otevřeme, tak tady uvidíme, že daný port se nám zobrazil, že je zapojený a protože nemá být, tak se nám to objeví zároveň v alarmové stránce a upozorňuje operátora, že někdo se mu pohybuje někde v systému.
Eva Kézrová, redaktorka
Všechny naše tunely jsou v principu zabezpečeny stejně, rozdílné je ale stáří používaných technologií, a to s ohledem na dobu výstavby jednotlivých tunelů. A to by mohlo být kritické místo pro hackerské útoky.
Zdeněk Lokaj, ČVUT
K těmto systémům, které mají životnost 10 plus let, se snažíme najít takové nástroje, které zvýší jejich odolnost. Ať už to jsou softwarové nástroje, nebo nějaké další hardwarové nástroje, které my stavíme nad to. Vytvořit vrstvu, která umožní reagovat na současné hrozby a hrozby, které budou přicházet v budoucnu.
Eva Kézrová,redaktorka
Tým Zdeňka Lokaje teď na simulovaných útocích vytváří speciální software. Na podzim jej otestuje ve vybraných tunelech. Eva Kézrová, Český rozhlas.