Když dobíjet, tak co nejrychleji
Lidé v síti ČEZ odebrali meziročně o 74 procent více energie a letos by se díky nové výstavbě dobíjecích stanic mohl odběr posunout nad hranici 12 milionů kilowatthodin. Milníky letošní sezony tak podle vyjádření ředitele útvaru elektromobilita ČEZ Tomáše Dzurilly budou zvýšení výkonu sítě ze stávajících 70 megawatt na 100 megawatt, růst podílu ultrarychlých stojanů na 45 procent a dosažení hranice jednoho tisíce stanic v síti. Zvýšený zájem o elektromobilitu reflektují i další energetické společnosti. Ve středních Čechách proto majitelé tichých aut na elektrický pohon najdou desítky dobíjecích stojanů pod značkou PRE či E.ON. Druhý jmenovaný distributor energie letos v únoru získal z Bruselu příslib dotací ve výši více než 2 milionů eur. Peníze půjdou na stavbu dobíjecích stanic, kromě jiného těch velmi výkonných. Tak, aby zvládly nasytit třeba i nákladní vozy. „Řada míst už je domluvených, ale i tak náš tým nadále hledá další vhodné lokality, a to zejména v okolí Mladé Boleslavi či Liberce,“ říká jednatel E. ON Drive Infrastructure CZ Martin Klíma. „Výstavba dobíjecí infrastruktury si sice udržuje náskok před tempem nově registrovaných elektromobilů, stoupá ale poptávka po kratších časech dobíjení. Naší odpovědí na tento trend je další zrychlení výstavby ultrarychlých stanic,“ potvrzuje Tomáš Dzurilla. Stejně jako v případě ČEZ evidují vyšší zájem o rychlodobíječky i jejich konkurenti. Navzdory rostoucí poptávce jich ale stále není dostatek. V kraji jsou však rozmístěné rovnoměrně. Řidiči tak načerpají energii třeba ve Staré Boleslavi, kde ovšem ze dvou míst pro dobíjení rychleji naplní baterie vždy pouze jedno auto. Až čtyři řidiči mohou „tankovat“ poblíž elektrárny ve Štěchovicích. Rychlá je tam ale taktéž jen jedna stanice.
Elektřina na ČVUT i v ulicích
Že takzvaná čistá neboli bezemisní energie táhne, potvrdila i včerejší akce na pražské akademické půdě. Pod názvem Automotive day se v dejvickém areálu Českého vysokého učení technického (ČVUT) seznámily desítky studentů s vystavenými vozy, které se již vyrábějí, i prototypy budoucnosti. Byly mezi nimi jak elektromobily, tak také auta na vodíkový pohon. Bonusem celé akce je, že se zájemci mohou téměř ve všech představených autech rovněž svézt. K tomu byl k vidění například testovací model Tatra na vodíkový pohon a také formule, kterou sestavili studenti ČVUT. Co nejčistší energii se snaží využít také samosprávy, konkrétně pro veřejnou dopravu. Elektrobusy či jiné nízkoemisní vozy už brázdí ulice Benešova, Kutné Hory či Kladna. Pro nový projekt, který propojil přepravu cestujících mezi Středočeským a Jihočeským krajem, hejtmanství rovněž sáhlo po elektrobusech. Dobíječky pro ně zajistila společnost E. ON Energie. Fakta Středočeská elektromobilita ? Stojany pro dobíjení jsou k dispozici u čerpacích stanic, supermarketů, ale také na všech dálnicích. ? U stojanů ČEZ loni řidiči odebrali 1 925 790 killowatthodin ekologické energie, což je palivo na cestu kolem světa pro 320 e-aut. ? Společnost E.ON získala pro ČR evropskou dotaci přesahující 2 miliony eur na výstavbu dobíjecí infrastruktury. Část těchto peněz investuje také ve Středočeském kraji.