Firma Dronetag, jejíž šéf a zakladatel Lukáš Brchl se loni umístil v žebříčku Forbesu 30 pod 30, má zákazníky ve dvaceti zemích. Nejvíc v USA, odkud pochází až 85 procent jejího obratu a kde koncem ledna uvedla na trh další výrobek, s nímž chce za oceánem zabodovat. Jak unikátní zařízení české výroby funguje? Proč se Lukáš Brchl rozhodl zaměřit právě na hlídače dronů? A má obavy z nových obchodních bariér, kterými hrozí nová americká administrativa Donalda Trumpa? Zařízení, s nímž Dronetag dobyl Spojené státy, je velké jako krabička od zápalek. Buď se připevní k dronu průmyslovým suchým zipem, nebo se do něj přímo integruje. Za letu sbírá informace o výšce, směru nebo rychlosti dronu, z družic získává údaje o přesné poloze. Data pak vysílá do nejbližšího okolí i do softwarové aplikace, kde je mohou vidět další účastníci letového provozu. Zařízení tak pomáhá předcházet nehodám ve vzdušném prostoru.
Pozor, letí dron!
V poslední době řada států přijala legislativní normy nařizující vybavovat drony povinně dálkovou identifikací, takzvanou remote ID. Trh se i proto proměnil, přibylo výrobců. Řada producentů začala do dronů toto zařízení integrovat už při výrobě. Dronetag i proto přišel s rozšířením svého portfolia výrobků, doplnil ho o zařízení zaměřující se na pozemní identifikaci letících dronů. Tyto detektory od české firmy si nyní ve Spojených státech pořizují zejména policisté nebo hasiči. „Každé větší město má svoje jednotky. Vyjednáváme s nimi individuálně,“ popisuje Brchl s tím, že firma prodala zatím asi dvě stovky těchto zařízení. Do konce roku jich plánuje prodat pět tisíc. Filmy a seriály Tom Procházka 2 min Další boj proti Impériu. Herec Mark Hamill pomohl Ukrajině k pěti stům dronů Zbraně Michal Bernáth 7 min Měsíc do insolvence. Dny NATO zachránil na poslední chvíli český obranný byznys Podcast Byznys Continental 2 min Továrna Continental v klubu nejlepších. Získala cenu Global Lighthouse Network Organizace a instituce díky nim získají přehled o dronovém provozu ve svém okolí. Mohou tak monitorovat vzdušný prostor a reagovat na potenciální hrozby. Zařízení se hodí pro letiště, záchranné složky, armádu, ale třeba i pro věznice nebo ostrahu objektů. „Policejní jednotka si často vzala jedno zařízení na testování. Když se osvědčí, plánuje dokoupit další,“ říká Brchl. Zařízení Dronetagu sice umí odhalit jen dron s dálkovou identifikací, ale i tak je to značná pomoc. Česká krabička by například dovedla odhalit dron, který den před loňským pokusem o atentát na Donalda Trumpa použil útočník ke zmapování terénu. Umí zachytit také volně prodejné drony, které často využívají lupiči k vytipování vhodných bytů. Za klíč k úspěchu při další expanzi v USA považuje Brchl udržování osobních vztahů. „Kolegové jezdí na policejní kongresy a veletrhy,“ upřesňuje podnikatel, jak získává zákazníky pro zařízení, které stojí desítky až stovky tisíc korun.
Trumpova cla neřeší
Nových cel a obchodních restrikcí, které v poslední době zavádí americký prezident Donald Trump, se Lukáš Brchl prozatím neobává. „Na americkém trhu jsme už šest let a zažili jsme toho hodně,“ říká s tím, že si s každou obtížnou situací musel vždy nějak poradit. Zatím se mu dobře osvědčila strategie „sit and wait“, tedy zachovat klid a vyčkávat. Až bude jasná konkrétní podoba opatření, lze se podle Brchla zamyslet nad tím, zda dodávat do Spojených států finální výrobek nebo jenom díly, které budou na místě ještě procházet kompletací či balením. Foto se souhlasem Dronetag Zařízení společnosti Dronetag „Navíc na clech by nejvíce tratili objednavatelé zboží. Je tam zvykem celní náklady přenášet na kupujícího,“ vysvětluje český podnikatel s tím, že v jeho oboru je nejvíc zákazníků právě ve Spojených státech. „A bude v zájmu zákazníků, aby se k nim dostal produkt s rozumnou cenou,“ podotýká. Vedle toho jedná Dronetag i s některými armádami ze členských zemí NATO. „Zahájili jsme testování ve spolupráci s českou armádou, ale také s estonskou, litevskou a lotyšskou,“ přibližuje Brchl. Zařízení předvedli i vojákům na Slovensku a v Německu.
Cestování s dronem
Létat s drony začal Lukáš Brchl už jako středoškolák. Pak je zkoušel vylepšovat a stavět sám. Sestrojil si třeba i dron, který unesl profesionální zrcadlovku, což byl na tehdejší dobu obrovský úspěch. Mohl se tak věnovat své další velké zálibě – fotografování. S vylepšeným dronem cestoval po světě, natáčel videa a pořizoval fotky. Pak Lukáš začal studovat umělou inteligenci na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze. Po čase si ke studiu přidal ještě práci. Na škole působil i jako výzkumník v Laboratoři zpracování obrazu. Vyzkoušel si tam, jaké je mít na starosti zakázky pro firmy. A sbíral první zkušenosti využitelné v byznyse. Na podzim roku 2018 se společně se spolužáky z ČVUT zúčastnil Space Application Hackathonu. Původně se chtěli zaměřit na vytěžování dat ze satelitních snímků, ale nakonec si Lukáš vzpomněl, jak se na střední škole dobře bavil s drony. Uvědomil si, že na trhu chybí vhodný nástroj pro jejich snadnou identifikaci. Ve zmiňovaném hackathonu pořádaném inkubátorem Evropské kosmické agentury ESA BIC Prague tak nakonec Lukášův tým uspěl s nápadem na zařízení, které by zabránilo srážkám dronů navzájem a jejich kolizím s letadly. Soutěž dokonce vyhráli. A nápad nenechali jen tak ležet. Založili firmu Dronetag a začali ji rozvíjet. Jelikož se zmíněný inkubátor věnuje podpoře startupů, využili možnosti konzultací. Pustili se do průzkumu trhu a vývoje prototypu. Dotáhli ho do zdárného konce, i když to bylo zdlouhavé. První produkty začali prodávat až po třech a půl letech. Relativně dlouho vše trvalo proto, že firma zákazníkům nenabízela jen softwarové, ale i hardwarové řešení. V roce 2022 vyrobila společnost Dronetag necelou stovku zařízení. Pak začala produkce exponenciálně stoupat. Firma prodala více než třicet tisíc zařízení a její produkty se dostaly do více než dvaceti zemí po celém světě. S nárůstem prodejů rostla postupně i samotná firma. Z klasického studentského startupu nabobtnala na tým o čtyřiceti lidech a do budoucna se bude dále rozšiřovat. Nyní sídlí ve vile na pražských Vinohradech, kde má kanceláře, ale i výrobu. Pokud se miniaturní krabičky připevňují přímo k dronům, vyrábí je Dronetag kompletně v Praze. Integrované moduly, které se začleňují do dronů, si firma kvůli ceně nechává dělat ve smluvním provozu na Tchaj-wanu. „Jezdím tam jednou za tři měsíce,“ prozrazuje Brchl, který na vše rád osobně dohlíží. Finalizace, úprava softwaru a testování však probíhají i v tomto případě v Praze.
Sázka na trpělivost
Loni dosáhla firma obratu 45 milionů korun, což je oproti předchozímu roku mírný propad. V roce 2023 prodal Dronetag zboží za padesát milionů korun. „Propad byl způsobený tím, že jsme se loni soustředili na vývoj nového produktu,“ tvrdí Brchl. Do budoucna se Dronetag dívá s optimismem. „Letos bychom se chtěli dostat k tržbám osmdesát milionů korun,“ plánuje šéf startupu. Když má Lukáš Brchl říct, co je klíčem k úspěchu v byznyse, nezapochybuje. „Člověk musí být trpělivý,“ soudí. Od nápadu k jeho prosazení se na trhu může podle Brchla uplynout klidně deset let. Během nich podnikatele čeká vývoj produktu, rozjezd výroby, řada složitých jednání a náročných obchodních rozhodnutí. „Musíte jít každé ráno hlavou proti zdi,“ shrnuje svou strategii Brchl, který v byznysu spoléhá zejména na skvělé kolegy. „Mám kolem sebe tým, který toleruje a akceptuje všechny mé osobnostní chyby. A vždy stojí za mnou. Neexistuje situace, kterou bychom společně nedokázali vyřešit,“ uzavírá spokojeně.