Datum zveřejnění: 
11. 3. 2025
Elektrotechnické fakulty ČVUT (FEL ČVUT) a Západočeské univerzity (FEL ZČU) a Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) představily technologický demonstrátor autonomní tramvaje slibující zvýšení efektivity a bezpečnosti provozu na konečných.

PMDP ve spolupráci s FEL ČVUT, FEL ZČU a dalšími partnery v rámci speciální demo ukázky ve vozovně Slovany 20. února představily technologický demonstrátor autonomní tramvaje zaměřený na automatizaci pohybu tramvají na konečných zastávkách. Současná praxe totiž vyžaduje, aby řidiči na konečných neustále pojížděli s tramvají, což omezuje jejich možnost odpočinku a zvyšuje rizika nehod. Nové řešení umožní tramvajím pohybovat se samostatně po konečné zastávce, zatímco řidiči budou moci plnohodnotně využít svou pauzu. Technologie vychází z poznatků výzkumu pro americkou agenturu DARPA. Tramvaj využívá modulární hardware snadno napojitelný na stávající vozidla, což je výrazně levnější než nákup nové autonomní tramvaje. Hardware lze přizpůsobit konkrétnímu modelu tramvaje. Demonstrovaný systém byl vyvíjen pro tramvaje typu T3, kterých bylo vyrobeno na 14 000 a které jsou díky své jednoduchosti a spolehlivosti doposud ve velké m provozovány v ČR i v zahraničí. Software využívá přesně zmapované konečné stanice a běžně používané mapovací algoritmy. Standardní senzory umožňují přesné vnímání okolí a autonomní systém dokáže rozpoznávat překážky, adaptovat se na měnící se podmínky. Další rozvoj se zaměří na sociální aspekty autonomního provozu. Cílem je vytvořit spolehlivý a bezpečný systém plně funkční v běžném provozu. Software pro autonomní řízení vyvinul Tomáš Krajník z FEL ČVUT a o hardware se postaral Pavel Turjanica z FEL ZČU. PMDP poskytly infrastrukturu pro testování, Pragoimex zajistila technické podklady pro ovládání vozidla a SIT Plzeň projekt podporuje v rámci své vize města jako centra inovací v oblasti mobility. „Ačkoliv jsou řidiči zatím nenahraditelní, cílovou metou bude řízení tramvaje v běžném provozu, a to třeba jen v částech trasy mimo centrum měst, kde je řízení zpravidla jednodušší a nevstupuje do něj hustý provoz chodců a vozidel,“ říká Miroslav Macháň, dopravně provozní ředitel PMDP. Dlužno však doplnit, že k uvedení tohoto a dalších autonomních systémů do reálného provozu bude nutné výrazným způsobem změnit legislativu. Demonstrace možností autonomizace i stávajícího staršího vozového parku je tak zatím hlavně impulzem k této změně a její tvůrci jsou připraveni se do tohoto procesu zapojit nejen dosavadními cennými zkušenostmi, ale v případě potřeby i dalšími úpravami systému tak, aby zajistili 100% spolehlivost a bezpečnost.

 
Zdroj: 
Technický týdeník