Datum zveřejnění: 
9. 3. 2025
Společnost Panattoni, která je v rámci Evropy i ČR nejvýznamnějším průmyslovým developerem, zahájila spolupráci se studentským projektem ČVUT – eForce Prague Formula. Společnost Panattoni v Česku vybudovala řadu výrobních i logistických nemovitostí pro významné dodavatele automobilového průmyslu. Ten v současnosti prochází bouřlivým přerodem založeným na vývoji a využití nejmodernějších technologií, a proto se Panattoni rozhodla podpořit rozvoj takových technologií v České republice.

V roce 2019 tým eForce navrhl a zkonstruoval první čistě autonomní českou formuli. V týmu eForce Prague Formula nyní působí studenti a studentky z Fakulty elektrotechnické, Fakulty strojní, Fakulty informačních technologií, Fakulty architektury, Masarykova ústavu Českého vysokého učené technického (ČVUT) a také dalších vysokých škol jako Česká zemědělská univerzita nebo Vysoká škola ekonomická. „Řada nájemců našich průmyslových nemovitostí z oblasti automotive se již v minulosti připojila ke sponzorům týmu eForce Prague Formula. Navázané partnerství s Panattoni je tedy logickým krokem, který potvrzuje naši snahu o rozvoj přidané hodnoty průmyslu v České republice. Nedostatek absolventů technických oborů se zájmem o práci v oblasti výroby nejen automobilů je totiž významnou brzdou ekonomické prosperity,“ říká Pavel Sovička, Managing Director, Panattoni pro Česko a Slovensko. Do nové sezóny vstupuje tým s jasným cílem – navázat na úspěchy z minulého roku a posunout nový monopost na vyšší úroveň. V roce 2025 se eForce zúčastní čtyř prestižních závodů Formula Student. Konkrétně se jedná o závody v Nizozemsku, Maďarsku, České republice a Německu. V minulé sezóně se týmu podařilo posbírat mnoho úspěchů. Největším triumfem byl zisk 3. místa v elektrické kategorii na nejprestižnějším závodě Formula Student Germany. Kromě toho se týmu eForce podařilo rovněž dosáhnout na 1. místo v bezpilotní kategorii v soutěži Formula Student Czech, stejně jako na dvě 1. místa v soutěži Formula Student ATA, a to konkrétně jak v bezpilotní, tak i v kombinované elektrické + bezpilotní kategorii. Na letošních závodech je tak hlavním cílem obhájit výsledky z předchozí úspěšné sezóny. „Projekt eForce Prague Formula nejenže umožňuje našim studentům aplikovat teoretické znalosti v praxi, ale také přispívá k rozvoji klíčových technologií v oblasti elektromobility a autonomního řízení. Je to skvělý způsob, jak rozvíjet inovace, které budou hrát zásadní roli v budoucnosti automobilového průmyslu v České republice. Partnerství s firmami, jako je Panattoni, je pro naše studenty příležitostí, jak propojit špičkový akademický výzkum s reálnými potřebami průmyslu,“ říká prof. Petr Páta, děkan Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze. V rámci příprav na novou sezónu se eForce zaměřil na celkové vylepšení konceptu vozu, který byl loni nově navrhnut od úplných základů. Loňský monopost CTU.24 váží 208 kg a z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za méně než 2,5 sekundy. Formule disponuje synchronními PM motory Fischer vlastního návrhu. Maximální výkon tohoto vozu je pak 144 kW a dosahuje až 1 128 Nm točivého momentu při 20 000 otáčkách za minutu. Tato formule je zároveň vybavená autonomními systémy, tudíž je schopná jezdit jak pilotovaná, tak i bezpilotně. Klíčovými oblastmi optimalizace pro tuto sezónu jsou snížení hmotnosti, efektivnější chlazení a nový akumulátor. Díky nové baterii s menší kapacitou kolem 7 kWh a vylepšenou schopností rekuperace bude efektivněji využita celková kapacita akumulátoru. Kromě toho byl kladen důraz na vývoj chlazení motorů a výkonové elektroniky, aby se odstranily problémy s přehříváním jednotek, se kterými se potýkal monopost v minulé sezóně. „V minulé sezóně jsme představili zcela nový koncept monopostu, který se na závodech osvědčil a stal se nejúspěšnějším vozem v historii týmu. Přesto jsme odhalili slabá místa, která chceme v letošní sezóně eliminovat – zejména nový akumulátor a přepracovaný chladicí systém. Sebelepší vylepšení by však byla k ničemu, kdybychom neměli dostatek času na testování. Proto je naším cílem zprovoznit letošní monopost již v květnu, abychom měli dva měsíce na jeho důkladné prověření před závody,“ říká kapitán týmu eForce Jan Cába, student fakulty strojní ČVUT v Praze, obor Letectví a kosmonautika. Dalším významným cílem pro tuto sezónu je odlehčit formuli alespoň o 18 kg na celkovou váhu 190 kg. Tohoto cíle by chtěl tým dosáhnout díky novému akumulátoru s menší kapacitou, nahrazením hliníkových ráfků uhlíkovými, které jsou momentálně vyvíjeny a celkovým odlehčením většiny komponentů díky použití uhlíkových vláken a aditivních technologií. Veškeré tyto inovace by měly týmu nejen pomoci dosáhnout ještě lepších výsledků v letošní sezóně, ale rovněž posunout hranice možností v soutěži Formula Student.

Zdroj: 
ceske-novinky.cz