Datum zveřejnění: 
5. 3. 2025
polečnost Panattoni, která je v rámci Evropy i ČR nejvýznamnějším průmyslovým developerem, zahájila spolupráci se studentským projektem ČVUT – eForce Prague Formula. Společnost Panattoni v Česku vybudovala řadu výrobních i logistických nemovitostí pro významné dodavatele automobilového průmyslu. Ten v současnosti prochází bouřlivým přerodem založeným na vývoji a využití nejmodernějších technologií, a proto se Panattoni rozhodla podpořit rozvoj takových technologií v České republice.

V roce 2019 tým eForce navrhl a zkonstruoval první čistě autonomní českou formuli. V týmu eForce Prague Formula nyní působí studenti a studentky z Fakulty elektrotechnické, Fakulty strojní, Fakulty informačních technologií, Fakulty architektury, Masarykova ústavu Českého vysokého učené technického (ČVUT) a také dalších vysokých škol jako Česká zemědělská univerzita nebo Vysoká škola ekonomická. „Řada nájemců našich průmyslových nemovitostí z oblasti automotive se již v minulosti připojila ke sponzorům týmu eForce Prague Formula. Navázané partnerství s Panattoni je tedy logickým krokem, který potvrzuje naši snahu o rozvoj přidané hodnoty průmyslu v České republice. Nedostatek absolventů technických oborů se zájmem o práci v oblasti výroby nejen automobilů je totiž významnou brzdou ekonomické prosperity,“ říká Pavel Sovička, Managing Director, Panattoni pro Česko a Slovensko. Do nové sezóny vstupuje tým s jasným cílem – navázat na úspěchy z minulého roku a posunout nový monopost na vyšší úroveň. V roce 2025 se eForce zúčastní čtyř prestižních závodů Formula Student. Konkrétně se jedná o závody v Nizozemsku, Maďarsku, České republice a Německu. V minulé sezóně se týmu podařilo posbírat mnoho úspěchů. Největším triumfem byl zisk 3. místa v elektrické kategorii na nejprestižnějším závodě Formula Student Germany. Kromě toho se týmu eForce podařilo rovněž dosáhnout na 1. místo v bezpilotní kategorii v soutěži Formula Student Czech, stejně jako na dvě 1. místa v soutěži Formula Student ATA, a to konkrétně jak v bezpilotní, tak i v kombinované elektrické + bezpilotní kategorii. Na letošních závodech je tak hlavním cílem obhájit výsledky z předchozí úspěšné sezóny. „Projekt eForce Prague Formula nejenže umožňuje našim studentům aplikovat teoretické znalosti v praxi, ale také přispívá k rozvoji klíčových technologií v oblasti elektromobility a autonomního řízení. Je to skvělý způsob, jak rozvíjet inovace, které budou hrát zásadní roli v budoucnosti automobilového průmyslu v České republice. Partnerství s firmami, jako je Panattoni, je pro naše studenty příležitostí, jak propojit špičkový akademický výzkum s reálnými potřebami průmyslu,“ říká prof. Petr Páta, děkan Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze. V rámci příprav na novou sezónu se eForce zaměřil na celkové vylepšení konceptu vozu, který byl loni nově navrhnut od úplných základů. Loňský monopost CTU.24 váží 208 kg a z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za méně než 2,5 sekundy. Formule disponuje synchronními PM motory Fischer vlastního návrhu. Maximální výkon tohoto vozu je pak 144 kW a dosahuje až 1 128 Nm točivého momentu při 20 000 otáčkách za minutu. Tato formule je zároveň vybavená autonomními systémy, tudíž je schopná jezdit jak pilotovaná, tak i bezpilotně. Klíčovými oblastmi optimalizace pro tuto sezónu jsou snížení hmotnosti, efektivnější chlazení a nový akumulátor. Díky nové baterii s menší kapacitou kolem 7 kWh a vylepšenou schopností rekuperace bude efektivněji využita celková kapacita akumulátoru. Kromě toho byl kladen důraz na vývoj chlazení motorů a výkonové elektroniky, aby se odstranily problémy s přehříváním jednotek, se kterými se potýkal monopost v minulé sezóně.

„V minulé sezóně jsme představili zcela nový koncept monopostu, který se na závodech osvědčil a stal se nejúspěšnějším vozem v historii týmu. Přesto jsme odhalili slabá místa, která chceme v letošní sezóně eliminovat – zejména nový akumulátor a přepracovaný chladicí systém. Sebelepší vylepšení by však byla k ničemu, kdybychom neměli dostatek času na testování. Proto je naším cílem zprovoznit letošní monopost již v květnu, abychom měli dva měsíce na jeho důkladné prověření před závody,“ říká kapitán týmu eForce Jan Cába, student fakulty strojní ČVUT v Praze, obor Letectví a kosmonautika. Dalším významným cílem pro tuto sezónu je odlehčit formuli alespoň o 18 kg na celkovou váhu 190 kg. Tohoto cíle by chtěl tým dosáhnout díky novému akumulátoru s menší kapacitou, nahrazením hliníkových ráfků uhlíkovými, které jsou momentálně vyvíjeny a celkovým odlehčením většiny komponentů díky použití uhlíkových vláken a aditivních technologií. Veškeré tyto inovace by měly týmu nejen pomoci dosáhnout ještě lepších výsledků v letošní sezóně, ale rovněž posunout hranice možností v soutěži Formula Student. Panattoni Development Company je jednou z největších světových developerských společností v soukromých rukách a má v Severní Americe, Evropě a Asii 56 poboček. Od zahájení činnosti ve střední Evropě v roce 2005 společnost dokončila dohromady téměř 22 milionů metrů čtverečních moderních průmyslových prostor v zemích Evropské unie a Velké Británie. Přes 11 milionů metrů čtverečních budov má ve správě, přičemž další více než 3 miliony metrů čtverečních budov je aktuálně ve výstavbě. Nabízí průmyslové, skladové i kancelářské plochy. Specializuje se na stavby na klíč (BTS: build-to-suit), které přesně odpovídají požadavkům jednotlivých klientů. Panattoni obhájila již pošesté za sebou pozici lídra evropského industriálního trhu a všechny její nové projekty cílí na mezinárodní certifikaci BREEAM New Construction minimálně v úrovni Excellent. Mezi klíčové klienty patří společnosti jako Amazon, Tchibo, DSV, H&M, DHL, Kion, ND Logistics, Still, Schenker, Selgros a Tesco. Kromě České republiky a Slovenska má Panattoni kanceláře také ve většině zemí EU, ve Velké Británii a v Indii. Více na www.panattonieurope.com. eForce Prague Formula navazuje na dlouhou tradici studentských formulí na ČVUT, která sahá až do roku 2007. Tehdy vznikl tým CTU CarTech, který postavil 15 monopostů se spalovacím motorem a poslední dvě generace i s pohonem hybridním. První formule tohoto týmu byla postavena roku 2009. V roce 2010 založilo několik členů elektrickou větev týmu zvanou CTU CarTech Electric. Tento tým se osamostatnil a pod názvem eForce FEE Prague Formula začal roku 2012 stavět elektrické formule. Cesty těchto týmů se nakonec opět propojily a ČVUT v Praze tak od roku 2024 reprezentuje pouze jeden tým zaměřující se na elektrické formule s autonomními prvky – eForce Prague Formula s modro-červenou identitou bývalého CTU CarTech. Více na https://eforce1.feld.cvut.cz/web/.

Zdroj: 
feedit.cz