Víc nám řekne Michal Václavík z Ústavu letadlové techniky z ČVUT a z České kosmické kanceláře, dobrý den vám přeji. Tak co bylo tedy příčinou toho, že raketa neodstartovala už včera?
Michal Václavík z Ústavu letadlové techniky ČVUT
Start byl odložen nebo přerušen 30 minut před plánovaným vzletem nosní rakety. Ten důvod nakonec byl na pozemním segmentu, což je vlastně dobrá zpráva, protože nebyl ani na raketě, ani na nákladu. Týkalo se to některého z pozemních systémů, zatím nevíme, kterého. Společnost "ArianeSpace" neupřesnila zatím, o jakou závadu šlo, ale většinou závady na pozemním segmentu se dají odstranit velice rychle v řádu hodin nebo dní. Takže očekávám, že ten start by měl proběhnout do konce tohoto týdne. A jak oznámila jak ESA, tak i rn Space, tak jak raketa, tak i náklad jsou v pořádku.
redaktorka
Co tedy všechno znamená raketa Arien šest pro Evropu?
Michal Václavík z Ústavu letadlové techniky ČVUT
Samozřejmě je to návrat jakési nezávislosti, protože Evropská kosmická agentura, respektive Evropa měla v minulosti silnou raketu Ariane5, jejíž výroba a využívání se ukončilo a právě Renehez měla nahradit tuto starší raketu. To nasazení se opozdilo a vlastně vznikla jakási několikaletá mezera v tom, aby Evropa byla schopná vlastními silami vynášet těžké náklady na oběžnou dráhu. To se nyní změní a budeme schopni celou škálu družic, od velmi malých až po velmi hmotné, vynášet vlastními silami. Nezávisle. Jak jste správně říkala, na jiných partnerech, jako jsou třeba Spojené státy, Rusko, Indie, Čína a podobně. Pravda, raketa Ariane6 je dražší než třeba konkurenční rakety z Číny nebo ze Spojených států. Ale ty peníze, které za ně utratíme, se vrátí do evropského průmyslu. Čili nevyvádí se žádné peníze mimo Evropu. A to je vlastně další přidaná hodnota tady těchto aktivit, protože se tím podporuje nejen průmysl jako takový, ale i inovace, které v této oblasti probíhají a raketová technika je velice strategická nejenom z pohledu kosmonautiky, ale celkově bezpečnosti Evropy.
redaktorka
Co brání tomu, aby se rakety z této rodiny Ariane mohly opakovaně použít? Směřuje vývoj tímto směrem?
Michal Václavík z Ústavu letadlové techniky ČVUT
Vývoj rakety IM šest začal v roce 2012, čili před více než 10 lety a tehdy ještě nebyla ta znovupoužitelnost v takové míře diskutována, jako je dnes. A úspěšné rakety Falcon 9 ještě neexistovaly. Takže Evropa jela tou, řekněme, konvenčnější cestou, takovou méně inovativní, protože nechtěla riskovat to, že by tu raketu nevyvinula včas, což se nakonec nepodařilo. Ale přece jenom jsme dokázali tu raketu vyvinout, takže proto Ariane6 není opakovaně použitelná. Ale Evropa zase nastartovala iniciativy pro to, aby budoucí generace raket, případně nějaká inovace, raketa Ariane6, již byla částečně znovu použitelná. A k tomu běží dneska několik projektů, jak na vývoj nových motorů, stupňů a podobně, takže se dočkáme ne v této dekádě, ale třeba v příští rakety z Evropy, která bude alespoň částečně znovu použitelná.
redaktorka
Jak hodnotí, řekněme, odborníci tu situaci, ke které došlo při tom prvním letu rakety? Byla to chyba nebo něco, s čím konstruktéři mohli počítat, že se může stát? Řekněme nějaký očekávatelný konec experimentu, anebo spíše chyba?
Michal Václavík z Ústavu letadlové techniky ČVUT
To je strašně těžké hodnotit. Ono vždycky je snadné říct, let byl úspěšný, všechno dopadlo, jak mělo nebo byl neúspěšný, raketa explodovala. To jsou dva extrémy, které se snadno popíšou. V případě prvního letu Ariane6 se označuje tento let jako částečně úspěšný. Jak jste správně řekla, všechny družice, které měly být vyneseny na oběžnou dráhu, byly vyneseny, byly správně vypuštěny. A Evropa má takovou zásadu, že velice striktně dbá na to, aby byly omezovány nebo aby omezovala vznik kosmické tříště, proto vlastně ta finální fáze roního letu horního stupně, při tom prvním letu rakety Ariane6 měla být demonstrační. Ukázat, že Evropa je schopna tento stupeň řízení dostat do atmosféry a zničit v naší atmosféře, aby z něho nevznikly nějaké trosky, které by třeba ohrožovaly další družice. K tomu nedošlo, protože jeden systém, který startuje motor VIN, či na horním stupni, nenaběhl správně, vlastně nebylo možné provést ten poslední, třetí zážeh raketového motoru. Takže z pohledu uživatele ta mise byla úspěšná, družice se vypustily, z pohledu provozovatele ale úspěšná úplně nebyla, protože se nepodařilo splnit všechny ty technologické úkoly, které raketa měla demonstrovat. Uvidíme, jak to dopadne při tom druhém startu, vlastně prvním komerčním. Ale já věřím, že raketa bude fungovat správně.
redaktorka
Jak hodně se do vývoje rakety zapojil také český průmysl?
Michal Václavík z Ústavu letadlové techniky ČVUT
Významně, v podstatě procento nákladů, které stál vývoj rakety Ariane6, šlo z kapes nás Čechů, českých daňových poplatníků, ale vrátí se nám mnohonásobně v podobě zakázek. Protože raketa bude startovat několikrát ročně, očekává se možná i více než 100 startů za její celou životnost, takže bude se stokrát vyrábět to, co české firmy vymyslely a navrhly a je toho nemálo. Naše firmy se podílí na vývoji části telemetrického systému, což je softwarová záležitost, ale také na poměrně velkých konstrukčních prvcích, na těch dvou pomocných motorech nebo čtyřech pomocných motorech záleží, kterou verzi rakety vezmeme v potaz a také na silových dílech, které přenáší z těch pomocných motorů do celé konstrukce rakety, čili velice důležité prvky pro bezpečnost, správné fungování rakety. Náš Ústav letadlové techniky se podílel na simulacích některých prvků, jejich konstrukční pevnosti a podobně. Takže zase taková teoretická přípravná práce při vývoji. Nesmím zapomenout na dvě firmy, které vyráběly pozemní segment, to znamená něco, co není součástí rakety, ale je nutné pro její správný start, což je třeba deflektor spalin, který my běžně nevidíme. Je to několik desítek tun těžká záležitost, která odráží a správně směřuje plameny z motoru při startu nosné rakety nebo třeba podvozky, které vlastně jsou součástí obslužné věže nosné rakety. Prvků, které jsme tam dodali jako Česká republika nebo české firmy je hodně a budeme z toho i v dalších desítkách let těžit, protože budou opakovaně tyto firmy žádány o to, aby dodávaly konstrukční prvky pro raketu tržeb. U nás je to také velká výhra.
redaktorka
Tak já vám velmi pěkně děkuji za rozhovor, hezký den, na shledanou.