Šancí na solidní uplatnění na trhu práce bez znalosti IT technologií v současnosti významně ubývá. Požadavky na digitální gramotnost rostou již od středních škol, zároveň však podle expertů stále existuje nedostatek kvalifikovaných učitelů informatiky. Tento problém nyní řeší dejvická Fakulta informačních technologií (FIT) ČVUT. Otevírá totiž nový unikátní dvouletý magisterský studijní program Učitelství informatiky pro střední školy. Mezi hlavní překážky, které v současnosti učitelé podle aktuálních analýz odborníků z této branže v zavádění digitálních technologií pociťují, patří nedostatek školení, technologická omezení škol a nedostatek času na přípravu výuky. Lépe jsou na tom s přípravou v této sféře mladší učitelé. Možnosti práce s umělou inteligencí (AI) ve výuce podle údajů ministerstva školství aktivně využívá asi pětina učitelů, většina ji však zatím používá hlavně k přípravě na hodiny nebo jako digitálního asistenta. „Ministerstvo v posledních letech významně podpořilo školy tak, aby pořizovaly pokročilé digitální učební pomůcky a rozvíjely u žáků i vyučujících digitální kompetence a informatické myšlení,“ uvedl Jan Mareš, ředitel sekce vzdělávání a mládeže ministerstva školství.
Líheň informatiků
„Vyladit“ výuku pedagogů tolik žádaných IT oborů chtějí také specialisté z FIT. Proto nyní nabízejí nový obor, na nějž se zájemci mohou hlásit do konce letošního dubna. A to do prvního ročníku, který startuje letos na podzim. „Cílem studijního programu je připravit kvalifikované pedagogy pro výuku IT na středních školách. Učitelé naleznou uplatnění na různých typech středních škol, jako jsou gymnázia, střední odborné školy nebo i učiliště,“ vysvětlila Ivana Macnarová z FIT. Program je podle vedení fakulty určen absolventům bakalářských oborů v oblasti informatiky a příbuzných disciplín, kteří se chtějí věnovat pedagogické dráze. Studium je složeno ze 70 procent z pedagogiky a didaktiky a 30 procent informatiky. V praxi to znamená, že mezi povinné předměty vedení fakulty zařadilo například obecnou a sociální pedagogiku i psychologii. Kromě toho se studenti FIT důvěrně potkají například s oborem Počítače a sítě, Algoritmy a datové struktury, Vývoj SW aplikací a další. V povinně volitelných předmětech frekventanty čeká výuka v angličtině, ale třeba také předměty Syndrom rizikového chování ve školách či Osobnost: patologie, normalita. „Oborová didaktika je úzce propojena s oborem informatika a soustřeďuje se na metody výuky a didaktické přístupy tak, aby studenti pochopili logiku a kognitivní procesy v daném oboru a byli schopni své budoucí žáky naučit rozvíjet IT myšlení,“ potvrzuje zaměření nového oboru Ivana Macnarová. Studenti v rámci přípravy též projdou praxí ve školách. Bonusem pro úspěšné frekventanty školy je, že dokončení studia jim zajistí takřka jisté uplatnění na trhu práce. Poptávka po absolventech informatických, elektrotechnických a strojírenských oborů ČVUT na trhu práce totiž v poslední době neustává. Zájem o ně vychází podle zkušenosti zaměstnavatelů z jejich kvality a specializace v oblastech současných technologických trendů. V metropoli působilo podle dat statistiků 66,4 tisíce IT odborníků, což je takřka 30 procent z celé ČR. Na celkovém počtu studentů vysokých škol se podíleli v hlavním městě přibližně osmi procenty. Podíl absolventů IT oborů z Prahy © 2025 NEWTON Media |www.newtonmedia.eu 30 / 90 dosáhl přibližně sedmi procent.
Když je počítačů méně
Každým rokem se rozšiřuje výuka informačních technologií již od základních škol. To potvrzuje například také aktuální studie Českého statistického úřadu (ČSÚ) Využívání informačních technologií v Praze v roce 2023. „Pražská vzdělávací zařízení z dlouhodobého pohledu vykazují v průměru nižší vybavenost výpočetní technikou, než je tomu v ostatních krajích,“ uvedla Martina Kuřitková z Oddělení informačních služeb pražské Krajské správy ČSÚ. Na prvním stupni základních škol v metropoli připadalo podle zmiňované analýzy v roce 2023 na 100 žáků 27,1 počítače, tzn. téměř o deset procent méně, než je průměr ČR. Na druhém stupni základních škol byla situace již lepší. Souvislosti Učitelství informatiky Podání přihlášky Na nový dvouletý magisterský studijní program Učitelství informatiky pro střední školy se mohou adepti hlásit letos do 30. dubna. Studovat jej lze na FIT ČVUT již od akademického roku 2025/2026. Studium je složeno ze 70 procent z pedagogiky a didaktiky a ze 30 procent z informatiky. Nejvyšší koncentrace IT V hlavním městě působí 66,4 tisíce IT odborníků, nejvíce ze všech krajů. Představuje to podíl 29,4 procenta v rámci ČR. Zdroj: FIT ČVUT, ČSÚ