Místo architektury ideologický boj. Již ve středu 26. února měla v pražské Galerii Jaroslava Fragnera ( GJF ) poblíž Betlémské kaple začít výstava Za hranice architektury.
Ta je však zrušena. Předčasně tam v lednu skončila i výstava Svědectví prostoru s autorským podílem Beirut Urban Lab. Vedení Českého vysokého učení technického ( ČVUT ), jež galerii roku 2020 koupilo, se ale jednostranně "propalestinské" pojetí nezdálo. A chtělo doplnit kontext.
Galerie však vydala prohlášení, že se rozhodla nepřistoupit na požadavky rektora ČVUT Vojtěcha Petráčka , neboť to vnímala "jako snahy o zásah do obsahu výzkumného projektu" a politizaci akademického výzkumu pak jako "formu cenzury a ohrožení akademických svobod".
Autoři odstoupili od spolupráce. Proč?
"Nezlobte se, nemám s médii komunikovat," řekla Euru ředitelka GJF Karolína Plášková , která se vedení ujala před dvěma lety. A proč nezačne ani další avizovaná akce? "Galerijní rada neschválila její program," odpověděl na dotazy profesor Mikuláš Hudec pověřený vedením rady. Z podnětů, jež bude v týdnu řešit Akademický senát ČVUT , se zdá, že i další projekt měl problematické a "zájmové" pojetí. V interview pro týdeník Euro se k situaci související s galerií vyjádřil přímo rektor Vojtěch Petráček .
* > Pane rektore, co se děje kolem GJF ? Jedna výstava byla předčasně uzavřena, ve středu se měla rozběhnout další… Ale ani ta nezačne.
Naše zaměstnankyně, nikoli tedy akademická pracovnice, neumožnila vedení univerzity vyjádřit odlišný názor, jímž jsme chtěli doplnit kontext toho, co se na výstavě odehrálo. A došlo k tomu, že ředitelka Plášková publikovala řadu nepravd, které poškodily ČVUT včetně vedení, když hovořila o porušování akademických svobod či politizaci… To je holý nesmysl! Pokud se někdo něčeho takového dopustil, tak pouze ona – právě cenzurou a tím, že neumožnila nám – majiteli galerie – naplnit naše práva a doplnit vysvětlující vyjádření.
* > O celém sporu teď bude jednat Akademický senát ČVUT . Vy jste újmu a "vícenáklady" vyčíslil už nejméně na 100 tisíc korun. Jak jste na takovou cifru přišel?
Je to odhad, kdy jsem spočítal práci vlastní i práci mých kolegů, kteří museli řešit celou nepříjemnou situaci a analyzovat, co kde zaznělo za nepravdy.
* > Co se vám nelíbilo na výstavě, že jste měli potřebu připojit k ní komentář?
To je jednoduché. Z akademické obce jsem dostal podnět, že je výstava kontroverzní a abych se přesvědčil o obsahu prezentovaném na půdě ČVUT . Byl jsem tam; debatovali jsme spolu s kvestorem a s paní ředitelkou a jejími kolegy. K výstavě bylo potřebné doplnit název Státu Izrael, který tam byl nazývaný "Okupovanou Palestinou" (OP). Nakonec paní ředitelka řekla, že s tím vystavovatelé i souhlasí. Vysvětlovali jsme si pojem urbicida (zabíjení města) a že tam vystaví názor ČVUT , čímž bude vše splněno – a ať tu výstavu pak otevře veřejnosti.
* > A následovalo co?
Dál se děly věci zcela opačně, než jsme si řekli. Ředitelka vydala prohlášení, že GJF je pod tlakem, přitom jsem se předtím s vystavovateli i jejím prostřednictvím shodli, že Izrael tam doplní. O nic jiného nešlo. Jinak to byla jednostranná prezentace z jejich úhlu pohledu, tudíž jsme v rámci akademické diskuse chtěli doplnit i náš názor. Navíc jakožto vlastníka.
* > To se chci právě zeptat. ČVUT zakoupilo galerii za 90 milionů korun a nyní je, jak se dá vyčíst, organizační součástí vašeho rektorátu. Ředitelka GJF je de facto vaše podřízená, ne?
Ano, ředitelka Plášková je technicko-hospodářská zaměstnankyně rektorátu. Odborně na její činnost dohlíží galerijní rada. Nespokojena s její prací je i rada; má řadu výtek. Paní ředitelka ztratila již svými kroky důvěru moji i důvěru vedení ČVUT, přesto jsem kolegům řekl, že každý by měl dostat druhou šanci.
* > Z vnějšku se to z její strany jeví jako aktivistický přístup. Jak to vidíte vy?
Myslím, že je to velmi aktivistický přístup k vedení GJF . Jestliže jej chce ředitelka Plášková takhle aktivisticky uplatňovat, měla by tak činit ve svojí vlastní galerii anebo v nějaké jiné instituci, která jí takový prostor dá… Ale pro tohle není na ČVUT místo.