Václav Vohlídal, redaktor ČT
Běžná trasa dopravního letounu, ten ale najednou zmizí nebo se objeví na úplně jiném místě. V poslední době stále častější případ.
Jakub Hospodka, katedra letecké dopravy, Fakulta dopravní ČVUT
Před rokem 2022 v podstatě byly jednotky podobných útoků celosvětově. Dnes se to počítá na stovky.
Václav Vohlídal, redaktor ČT
A to především v oblasti kolem hranic, Ruska a Baltského moře. Nejčastějším způsobem je využívání rušiček signálu. Ty jde jednoduše vyrobit i nakoupit. Jejich používání je ale běžně nelegální.
Jakub Steiner, katedra letecké dopravy, Fakulta dopravní ČVUT
Přehluší ten autentický signál. Můžeme v té spodní části vidět, že družice pomalu mizí a že by tam neměla zůstat žádná.
Václav Vohlídal, redaktor ČT
Když tedy takhle zmizí ta poloha. Co se v tuto chvíli vlastně stalo?
Jakub Steiner, katedra letecké dopravy, Fakulta dopravní ČVUT
Nedostává ten signál z družic, tím pádem není schopen vypočítat svoji aktuální polohu a neví, kde je.
Václav Vohlídal, redaktor ČT
Piloti v takových případech mají i alternativní způsoby navigace a systém je na ztrátu satelitního signálu brzo upozorní. Mnohem nebezpečnější než rušení signálu je tzv. spoofing, cílený útok, kdy je navigace zmatena a myslí si, že je na jiném místě, než kde je skutečně. K tomu přitom stačí jen podobné malé zařízení.
Jakub Steiner, katedra letecké dopravy, Fakulta dopravní ČVUT
Ta složitá část je hlavně v tom vývoji a v tom sestrojení. Potom na to ovládání už je to relativně jednoduché, je to na pár kliknutí.
Jakub Hospodka, katedra letecké dopravy, Fakulta dopravní ČVUT
Objeví se prostě nová pozice bez toho, aniž by systém varoval uživatele o tom, že ta pozice je falešná.
Václav Vohlídal, redaktor ČT
I proto teď experti pomáhají vymyslet, jak se proti takovým útokům efektivněji bránit.
Václav Ohlídal, Česká televize.