Datum zveřejnění: 
22. 1. 2025
Umělá inteligence pomáhá předpovídat vytíženost nabíječek elektromobilů. S projektem přišli vědci z pražského Českého vysokého učení technického ve spolupráci se Stanfordovou univerzitou a pražskou PRE distribucí. Model, který výzkumníci vyvinuli, počítá i s budoucím zájmem řidičů tam, kde zatím žádná nabíječka nestojí. Pomoc tomu může plánování nové infrastruktury, ale taky efektivní využití už stávajících nabíjecích zařízení. A naše pozvání k tématu přijal Marek Miltner z Laboratoře inteligentních mobilních a energetických systémů pro udržitelnost Fakulty elektrotechnické ČVUT, také působí na laboratoři S3 L Stanfordovy univerzity. Přeju hezký den.

Jakub Musil, redaktor ČT

Co přesně tedy ten model založený na umělé inteligenci nabízí?

Marek Miltner, ČVUT

Nabízí nám možnost omplexně se podívat na to, jak se uživatelé elektromobilů v rámci města chovají. My jsme ty data sbírali zejména v Praze a v širší České republice a v současnosti se zaměřujeme i na to, jak se mohou chovat uživatelé elektromobilů v zahraničí.

Jakub Musil, redaktor ČT

A co z toho vyplynulo?

Marek Miltner, ČVUT

Vyplynula z toho zajímavá věc, a to ta, že lidé se chovají různě podle toho, kde je ta nabíječka umístěna. Což zní logicky, ale dosud nebyl nikdo, kdo by ukázal, jak přesně se chovají například u nákupních center versus u letiště versus například  u parků.

Jakub Musil, redaktor ČT

A pro koho je ten model tedy určený?

Marek Miltner, ČVUT

Model je veřejně dostupný, to znamená, že ho může použít širší odborná veřejnost. Ale zejména bude užitečný pro distributory a plánovače sítě, aby mohli umisťovat elektronabíjačky. Ne tam, kde je možné je umístit, kde je například místo, což je často současná praxe, ale tam, kde jsou opravdu potřeba, kde je lidé budou využívat.

Jakub Musil, redaktor ČT

A pro koncové uživatele je také nějaké využití.?

Marek Miltner, ČVUT

Pro koncové uživatele bude v konečném důsledku užitečné, že ten model existuje, že tu nabíječku pro svůj elektromobil najdou tam, kde ji právě potřebují a ne po cestě do práce, kde jim je k ničemu.

Jakub Musil, redaktor ČT

A distributorům elektřiny pomůže tento model konkrétně jak?

Marek Miltner, ČVUT

Pomůže právě, jak jsem zmiňoval, v tom, že v současné době distributoři často plánují umístění nových elektronabíječek podle toho, kde je možné je postavit, kde je například kapacita kabeláže, trafostanic atd., ale nemají data k tomu, kde ta poptávka po elektronabíjení skutečně je. A my jim to jsme schopni ukázat.

Jakub Musil, redaktor ČT

Z jakých dat váš model vychází a co všechno analyzuje?

Marek Miltner, ČVUT

Náš model vychází ze spousty dat, která jsme propojili a tím je také zajímavý a tím je také přidaná hodnota i té umělé inteligence. Vycházíme z informací o daných lokalitách, kde ty elektronabíječky jsou umístěné. Ať už jde o charakter té lokality, co je poblíž, jaká je hustota obyvatelstva, jestli je tam četnost průmyslu, ale také, jak se obyvatelstvo pohybuje a tudíž jaká je pravděpodobnost, že se tam elektromobily vyskytují. Což je další parametr, kolik vůbec elektromobilů v té oblasti může být.

Jakub Musil, redaktor ČT

Ten model dokáže také předpovídat budoucí rozvoj sítě nabíjecích stanic. Jak je to možné? Jak to dokáže?

Marek Miltner, ČVUT

Spíš jde o to, že pokud vezmeme scénář budoucnosti, kterému věříme, to znamená, řekněme, že věříme tomu, že za x let bude 10tinásobný počet elektromobilů, tak jsme to schopni vložit do modelu a zjistit, jak se ta poptávka změní. To znamená, kde se navýší, kde se možná i sníží. A vzhledem k tomu, že rozvoj elektromobility a té infrastruktury trvá nějaký čas a je zapotřeba vysoká, i finanční, investice, tak abychom někde postavili novou trafostanici, nové nabíječky a aby stály například za pět let, tak to musíme řešit už teď. A proto ten model, který nám ukáže realitu za pět let, je velmi užitečný.

Jakub Musil, redaktor ČT

A s jakými typy vytížení nabíječek ten model vlastně pracuje?

Marek Miltner, ČVUT

Pracujeme s modelem tzv. chování. My jsme nejdříve analyzovali data a zjistili jsme čtyři archetypální vzorce chování, které se v Praze projevují. To jsme vzali jako hypotézu a vytvořili jsme model, který pracuje se čtyřmi typy chování, které jsme předdefinovali a nechali jsme ho natrénovat na zbytku dat. Tudíž jako nějaká validace pro nás fungovalo, pokud by se ty vzorce chování, které jsem mu dal, naučil, reflektoval to, co jsme viděli v datech, a to se opravdu stalo. Jsme schopni na kterémkoliv místě ve městě ukázat, který typ chování tam převažuje a proč tam uživatelé elektromobilů nabíjejí například více ráno nebo více večer.

Jakub Musil, redaktor ČT

Vaše laboratoř zaměřená na technologie pro udržitelnost vznikla loni v září. Spolupracuje, jak jsme říkali, se Stanfordovou univerzitou. Na jakých dalších projektech spolupracujete?

Marek Miltner, ČVUT

Nyní se začíná připravovat spolupráce na technologiích, které se týkají technologie V2G, kdy nejenom elektromobily budeme dobíjet, ale také z nich budeme vracet elektřinu zpátky do sítě, To má potenciál zejména v tom tu síť stabilizovat. S tím, že se zvyšuje poměr obnovitelných zdrojů, tak je čím dál tím větší problém neustále udržovat síť v rovnováze, co se týče poptávky a nabídky. Neuvěřitelná kapacita, sumární kapacita baterií v elektromobilech, nám může tu síť pomoci stabilizovat, pokud budou připojeny.

Jakub Musil, redaktor ČT

Díky mockrát, ať se v projektech dál daří. 

Zdroj: 
ČT 24