Model, který vědci z Fakulty elektrotechnické vyvinuli ve spolupráci s Fakultou informačních technologií ČVUT, Stanford University a pražským distributorem energie PREdistribuce, umožňuje generovat detailní křivky zatížení dobíjecích stanic kdekoliv ve městě. Tyto simulace zohledňují různé místně specifické faktory, jako je hustota obyvatelstva či charakter okolí nabíjecí stanice, a umožňují predikovat poptávku i na místech, kde stanice dosud nejsou. Výsledky přinášejí důležité poznatky nejen pro plánování nové infrastruktury, ale také pro efektivní využití stávajících zdrojů energie. " Díky tomuto přístupu se dokážeme lépe připravit na očekávaný nárůst elektromobilů, což je klíčový krok směrem k udržitelnější budoucnosti,"uvedl k modelu Ing. Ondřej Štogl, doktorand katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd na FEL ČVUT a spoluzakladatel LIMESS. Hlavním autorem studie je Ing. Marek Miltner, doktorand katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd. "Máme velkou radost, že se naší mladé laboratoři daří hned v prvním roce fungování zaujmout na tak prestižních konferencích. Bereme to jako potvrzení našeho přesvědčení, že soustředit se na využití AI pro udržitelnost dává veliký smysl, a budeme náš výzkum rozšiřovat i v dalších letech,"zhodnotil Miltner, který je zároveň v LIMESS vedoucím výzkumu v oblasti energetiky. " Jedná se o multidisciplinární pohled na rozvoj elektromobility, který je jedinečný a do kterého přispěly zkušenosti kvalitních institucí ze dvou kontinentů. Přesně takový výzkum se snažíme nejen v LIMESS, ale i na celé univerzitě rozvíjet,"uvedl akademický garant skupiny LIMESS prof. Oldřich Starý z katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd FEL ČVUT. Globální spolupráce a přínos pro praxi Výzkum probíhal na mezinárodní úrovni ve spolupráci se Stanford University v Kalifornii a pražským distributorem energie PREdistribuce. V rámci ČVUT se na něm podíleli výzkumníci ze dvou fakult - Fakulty elektrotechnické a Fakulty informačních technologií. Tato spolupráce umožnila LIMESS vyvinout generativní model, který dokáže s vysokou přesností simulovat zatížení veřejných nabíječek na základě geografických, demografických a dopravních charakteristik dané lokality. Model identifikoval čtyři archetypální zatížení dobíjecích stanic - od konzistentní denní poptávky v rezidenčních oblastech až po nepravidelné průběhy zatížení v průmyslových zónách. Tato zjištění mohou pomoci distributorům energie, jako je PREdistribuce, optimalizovat rozmístění nabíječek, snížit přetížení sítě a minimalizovat náklady na rozšiřování infrastruktury.
LIMESS: Laboratoř pro udržitelnou budoucnost
Laboratoř LIMESS byla založena v září 2024 na Fakultě elektrotechnické ČVUT jako první laboratoř ve střední Evropě zaměřená na pokročilé technologie pro udržitelnost. Vznikla u příležitosti osobní návštěvy prof. Rama Rajagopala, vedoucího laboratoře S3L ze Stanfordovy univerzity, se kterou LIMESS úzce spolupracuje na výzkumu AI a jiných pokročilých technologií pro dekarbonizaci energetiky. Jejím cílem je propojit výzkum v oblastech energetiky, mobility a umělé inteligence s praxí. Za vznikem laboratoře stojí trojice výzkumníků: Ing. Marek Miltner, Ing. Ondřej Štogl a prof. Oldřich Starý. Vedle Stanford University LIMESS úzce spolupracuje i s dalšími partnery z akademické sféry a průmyslu. " Chceme být mostem mezi akademickým výzkumem a reálným světem. Naše zaměření na využití AI pro udržitelnost nás odlišuje a dává naší práci hluboký smysl,"uzavírá Miltner. Na současný úspěch s generativním modelem navážou výzkumníci dalšími projekty. "Bude to například FlexiGrid, který se zaměřuje na technologii Vehicle to Grid, tedy potenciál zpětného vybíjení kapacit elektroaut do sítě,"uvedl Ondřej Štogl.