Datum zveřejnění: 
22. 11. 2024
Poslední všední pracovní den dnes řidiči jezdí po Barrandovském mostě v upraveném režimu, o víkendu jeho kompletní rekonstrukce skončí. Připomenu, že se dělala na etapy, protože po mostě denně projede víc než 140 000 aut, což z něj dělá nejvytíženější most v Česku. Výrazná kampaň před každou tou etapou oprav tak upozorňovala řidiče, aby si důkladně tu cestu plánovali, aby sledovali dopravní aplikace a taky si nechávali časovou rezervu. My stojíme tady na vrcholu Branických skal, nicméně dole přímo u Mostu je kolegyně Kristýna Posekaná, která popíše, jak tam vypadá na těch konkrétních místech už dopravní situace teď a vypadala ráno.

Ve vysílání vítám svého prvního dnešního hosta Zdeněkek Lokaj, dopravní expert z ČVUT v Praze, dobré dopoledne. Dobrý den. Tak já jsem mluvila o tom, že ta celková rekonstrukce končí tak, jak vy byste jí z dopravního hlediska zhodnotil ty jednotlivé etapy, co bylo nejpmplikovanější, nějaké dopravní poučení. 

Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze

Já bych to řekl tak, že je to takový hezký předčasný dárek řidičům, že konečně budou projíždět touto dopravní tepnou bez komplikací. Já to beru tak, že to byla rozsáhlá rekonstrukce, myslím si, že jsme v Praze posunuli možnosti velkých rekonstrukcí. Něco se povedlo, něco se nepovedlo. Ta zkušenost z toho je taková, že ve chvíli, kdy řidiči mají dostatek informací, tak pochopí, že je potřeba opravovat a dokážou i své chování nějakým způsobem přizpůsobit. To, co si myslím, že můžeme do budoucna zlepšit, třeba více se věnovat diagnostice a více zjistit stav těch dopravních staveb právě proto, aby to během těch rekonstrukcí nepřekvapovalo. Samozřejmě ne všechno lze zjistit nějakými sondami a vyplývá, že ve chvíli, kdy se vlastně dostaneme do těch vrstev.

Andrea Grubnerová, redaktorka ČT

Každopádně to jsou řidiči, tak, jak jste očekávali, protože vy jste se podívali do těch modelů, dejme tomu, kam se ta doprava přesune, a podobně.

Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze

To jsou modely, které fungují na základě statistických údajů. To znamená, je to všechno teoretické a řidiči jsou přece jenom trošičku nepredikovatelní. To znamená, že ten první den, když rekonstrukce začala, tak se vůbec žádný dopravní kolaps nestal, což nás mile překvapilo, protože jsme samozřejmě počítali s tou horší variantou. Ale to já přičítám tomu, že komunikační kampaň, která se vedla, byla skutečně masivní a ti řidiči opravdu věděli, že se to bude dít a svoje chování tomu upravili.   

Andrea Grubnerová, redaktorka ČT

Tady na vrcholu Branických skal nad Barrandovským mostem, v reportáži, kterou teď diváci viděli, zaznělo, že Barrandovskému mostu je víc než 40 let. On dodneška vlastně nemá žádnou alternativu. Tak je to dobře. Potřebovala by Praha víc Barrandovských mostů? 

Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze

Praha by hlavně potřebovala dostavět tu základní infrastrukturu, to znamená dostavět Městský okruh, dostavět Pražský okruh, který vede zejména po území středočeských, Středočeského kraje a potřebovali bychom i radiály, jako je třeba Radlická nebo Břevnovská, právě tyto komunikace nám scházejí a ve chvíli, kdy potřebujeme třeba takhle důležitou komunikaci, jako je Barrandovský most, rekonstruovat, tak nám vlastně chybí ta alternativní objízdná trasa a vlastně v případě, že nějaká komplikace třeba na Barrandovském mostě nebo na Městském okruhu, tak v podstatě to, že je to kruhová architektura, tak to znamená, že já vlastně jsem schopen jet na druhou stranu a tím pádem mám objízdnou trasu, mám alternativu. 

Andrea Grubnerová, redaktorka ČT

On už v době svého vzniku měl velký význam pro dopravní infrastrukturu. Sílí tedy jeho význam? Postupem času, dá se říct.

Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze

Jednoznačně, protože je součástí městského okruhu a když si vezmeme, že vlastně přivádí i vozidla od Strakonic, respektive dálnice D5, D6, D7, tak v podstatě jeho význam dále narůstá tím, jak roste infrastruktura. Protože Praha je v současné době stále středobodem většiny dálničních staveb v České republice, ty dálnice tady prostě začínají.

Andrea Grubnerová, redaktorka ČT

Technická správa komunikací hlavního města Prahy mluví o rekonstrukci jako o opravě největší, kterou kdy vůbec dělali. Dá se třeba přirovnat zásah do dopravy, jako byl tady nebo stále ještě je, protože ta rekonstrukce ještě neskončila, Barrandovského mostu třeba k nějaké jiné, která se dělala? Nebo víte, že v budoucnu se bude muset dělat v Praze?

 Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze

Je to samozřejmě významná rekonstrukce, v podstatě se dá přirovnat k plánované rekonstrukci Strahovského tunelu, protože jenom se posouváme po tom městském okruhu dál, to znamená, ty dopravní komplikace budou vlastně i v tomto případě a opět tady budeme doplácet na to, že nemáme dostavěnou tu základní infrastrukturu.

 

Zdroj: 
ČT24