Datum zveřejnění: 
21. 11. 2024
Už tři roky roste nad nádrží Orlík poblíž Červené na Písecku nový železniční most. Stavba za 700 milionů korun už se dostala do takové fáze, že na ni dnes v poledne najely lokomotivy, aby otestovaly jeho nosnost. Nový železniční most přes Orlík je také rekordmanem, měří na délku 316 metrů a jeho železobetonový oblouk má rozpětí 156 metrů – nejvíc v Česku. O šest metrů překonává nedaleký Podolský most, tedy dosavadního obloukového šampiona.

Zatěžovací zkoušku provádí pro investora, Správu železnic, Experimentální centrum Fakulty stavební ČVUT. Pavel Ryjáček, vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí, se svým týmem otestuje celkem osm zatěžovacích stavů v různých místech mostu. "Měří se zpravidla průhyb konstrukce, který nejvíce vypovídá o únosnosti," popsala Michaela Kovařovič ze Správy železnic (SŽ). Na místo dorazily dvě lokomotivy, první je dieselová šestinápravová lokomotiva řady 679. 1, přezdívaná Sergej, která je z muzea ČD v Lužné u Rakovníka a váží okolo 110 tun. Druhá je parní s označením 475. 1, přezdívaná Šlechtična, ta je z Iron Monument Club Plzeň a její hmotnost je okolo 170 tun. "Dále se pro zvýšení zatížení přidávají speciální vozíky s panely," upozornila Kovařovič. Dřív se k těmto testům využívaly kolejové jeřáby, ale od toho se upustilo, protože těžká technika slouží k řešení nehod nebo havárií na železnicích. Když jely testovat, byly vyblokované na celý den. "Proto je nahradily tyto lokomotivy, které korespondují s tím, na co se mostní konstrukce navrhují. Navíc to pomůže i spolkům, co se o ně starají, protože je mohou předvést," popsal správce stavby Petr Žákovec. Zatěžovací zkouška je podle slov Kovařovič v tomto případě poměrně složitá, protože most má hodně polí. Dnes a zítra bude navazovat ještě dynamická zatěžovací zkouška, při níž se bude frekvenčním budičem simulovat kmitání mostu a budou se měřit odezvy jednotlivých frekvencí. Práce na stavbě nového mostu začaly v roce 2021 a zkušební provoz na něm začne 29. listopadu odpoledne. Vede přes něj železnice na trase Písek–Tábor. Náklady jsou 685 milionů korun bez daně a zhotovitelem je společnost Metrostav. Most se klene ve výšce 35 metrů nad hladinou nádrže. Zajímavostí je mimo jiné i to, že vedle něj stojí ve vzdálenosti jen devět metrů starý, již nevyhovující most, který chtěla SŽ původně rozebrat. Je však památkově chráněný, a tak to není možné. Další osud historické stavby je prozatím nejistý. 

Zdroj: 
MF Dnes