Datum zveřejnění: 
20. 11. 2024
Historické lokomotivy jako testovací stroje. Dnes jimi železničáři spolu s vědci z ČVUT prověřovali nosnost nového železničního mostu přes Orlickou přehradu. Dělníci zkouškou ukončili téměř tři roky trvající stavbu. První cestující tudy vlaky povezou už za týden.

Nikol Coufalová, redaktorka

Šlechtična a Sergej. Dvojice desítky let starých lokomotiv s plně naloženým vozíkem. Dohromady váží téměř 350 tun. Celodenní zátěžová zkouška tak může začít.

Vždycky půl hodiny zatěžujeme a půl hodiny zvedáme.

Nikol Coufalová, redaktorka

Přihlíží asi 15 techniků. Test připravovali půl roku. Zapojit kvůli němu museli stovky metrů kabelů.

Petr Žákovec, hlavní inženýr stavby, Správa železnic

Musí se měřit jak pruhy, tak potom další přetvoření konstrukce. Geodeticky se to měří, tak tam je někde vidět, jak jsou natažené struny právě z té konstrukce a měří se vlastní zkrácení struny oproti půdě.

Nikol Coufalová, redaktorka

Vůbec nejpreciznější dnes ale musel být strojvedoucí. Důležitý byl každý centimetr. Lukáš Herian ale úkol bere spíš jako poctu než práci.

Lukáš Herian, strojvedoucí

Mašinka je od pondělí na ohni, aby se krásně kotel roztáhl, tepelná roztažnost, takže aby byl potom správný tlak, který má být. Je to samozřejmě zkušenost. Jezdím jako strojvedoucí na dráze a ta historie mě velice baví. A tady vidíte ten um našich předků.

Nikol Coufalová, redaktorka

Že se stavba podařila, ukázaly i výsledky zkoušky. Konstrukce je podle vědců dokonce pevnější, než stavbaři původně očekávali.

Pavel Ryjáček, Fakulta stavební ČVUT

Když ty vozíky najedou do prvního pole, tak to druhé sousední pole se zvedá nahoru, to zatěžované pole samozřejmě jde dolů, takže to odpovídá chování spojité konstrukce. Měříme poměrně vyšší tuhost oproti předpokladům, což je v podstatě dobrá zpráva.

Nikol Coufalová, redaktorka 

Prvním cestujícím se tak nejen tento výhled z mostu naskytne už příští čtvrtek.   

Zdroj: 
TV NOVA - hlavní zprávy