Nikol Coufalová, redaktorka
Šlechtična a Sergej. Dvojice desítky let starých lokomotiv s plně naloženým vozíkem. Dohromady váží téměř 350 tun. Celodenní zátěžová zkouška tak může začít.
Vždycky půl hodiny zatěžujeme a půl hodiny zvedáme.
Nikol Coufalová, redaktorka
Přihlíží asi 15 techniků. Test připravovali půl roku. Zapojit kvůli němu museli stovky metrů kabelů.
Petr Žákovec, hlavní inženýr stavby, Správa železnic
Musí se měřit jak pruhy, tak potom další přetvoření konstrukce. Geodeticky se to měří, tak tam je někde vidět, jak jsou natažené struny právě z té konstrukce a měří se vlastní zkrácení struny oproti půdě.
Nikol Coufalová, redaktorka
Vůbec nejpreciznější dnes ale musel být strojvedoucí. Důležitý byl každý centimetr. Lukáš Herian ale úkol bere spíš jako poctu než práci.
Lukáš Herian, strojvedoucí
Mašinka je od pondělí na ohni, aby se krásně kotel roztáhl, tepelná roztažnost, takže aby byl potom správný tlak, který má být. Je to samozřejmě zkušenost. Jezdím jako strojvedoucí na dráze a ta historie mě velice baví. A tady vidíte ten um našich předků.
Nikol Coufalová, redaktorka
Že se stavba podařila, ukázaly i výsledky zkoušky. Konstrukce je podle vědců dokonce pevnější, než stavbaři původně očekávali.
Pavel Ryjáček, Fakulta stavební ČVUT
Když ty vozíky najedou do prvního pole, tak to druhé sousední pole se zvedá nahoru, to zatěžované pole samozřejmě jde dolů, takže to odpovídá chování spojité konstrukce. Měříme poměrně vyšší tuhost oproti předpokladům, což je v podstatě dobrá zpráva.
Nikol Coufalová, redaktorka
Prvním cestujícím se tak nejen tento výhled z mostu naskytne už příští čtvrtek.