Vojtěch Klír, zástupce ředitele Centra vozidel udržitelné mobility Strojní fakulta ČVUT
Tohle to je vývojová zkušební stolice, která se používá pro analýzu dodávky paliva do válce spalovacího motoru, která je velice zásadní právě s ohledem na správnou funkci spalovacího motoru. My máme možnost provádět měření dodávky paliva na samotném vstřikovači v protitlakové komoře. Poskytuje nám to přímý obraz o tom, jak se ten vstřikovač v mnoha různých režimech chová.
Ondřej Novák, komentátor
Pozitivní vliv na chování motoru by měly mít tzv. aditivovaná paliva. Aditivy se rozumí látky, které zlepšují vlastnosti benzínu či nafty a co se tím myslí?
Vojtěch Klír, zástupce ředitele Centra vozidel udržitelné mobility Strojní fakulta ČVUT
Je to právě snaha zabránit tvorbě karbonových úsad. Ty karbonové úsady samozřejmě mají negativní vliv na výkon motoru, na jeho schopnost akcelerovat a samozřejmě mohou ovlivňovat startovatelnost. To znamená, promítá se to zase do celkové životnosti spalovacího motoru jako takového.
Jan Říha, redaktor
Zásadní pro správný chod motorů je nejen kvalita paliva, ale i kondice vstřikovacího systému a právě na něj se moderní čistící aditiva zaměřují.
Klára Jandová, komentátorka
Nejsou však aditiva jako aditiva.
Markéta Jakoubková, manažerka kvality paliv Shell
Může se jednat o monodruhová aditiva, která ovlivní jen jednu vybranou charakteristiku, anebo se může firma zacílit na několik charakteristik najednou. Většinou jeden z parametrů bývá klíčový, jako například čištění a dekarbonizace motoru. Aditivace paliv má velký význam i na snížení spotřeby paliva.
Ondřej Novák, komentátor
A jak už bylo řečeno, aditiva pomáhají také s dekarbonizací.
Vojtěch Klír, zástupce ředitele Centra vozidel udržitelné mobility Strojní fakulta ČVUT
Zde je vidět, že několik těch otvorů už je zanesených. To znamená, nesprávným způsobem se potom distribuuje palivo do válce. Mnoho laboratorních testů prokazuje schopnost aditivovaných paliv provést vyčištění úsad, které se tam nachází, to znamená omezit nutnost nějakého servisního zásahu. Paliva mohou být aditivována buď přímo v rafinérii, anebo dodatečně a tam se počítá i domácí přimíchávání aditiva do paliva. S tím ale může být hlavně u naftových motorů problém.