Filip Pultar, redaktor
Technologie a umělá inteligence jdou kupředu mílovými kroky. Například v San Franciscu už na některých úsecích jezdí ve zkušebním provozu autonomní taxíky.
Julia Illina, manažerka společnosti Waymo
V San Franciscu už jezdíme bez řidiče po celém městě, dokonce v těch oblastech, kde je velký provoz. Chceme se teď rozšířit i do Los Angeles.
Filip Pultar, redaktor
Ve Phoenixu zase můžete potkat autonomní automobily připomínající svatební dort. V nástavbě na střeše mají na dvě desítky kamer laserové radary a další technologie, které sbírají data pro umělou inteligenci.
Lukáš Neumann, vývojář, Fakulta elektrotechnická ČVUT
Například na dálnici leží plastová taška, která je nafouklá, protože do ní fouká vítr. Na tom laserovém senzoru není poznat, že to je prostě jenom nějaká igelitka, která tam někde poletuje, nebo kámen.
Filip Pultar, redaktor
Nejtěžším úkolem je pak naučit umělou inteligenci predikovat všechny reálné možnosti, které mohou nastat, a to nejen na silnici. Musí ale předvídat i chování chodců nebo cyklistů.
Lukáš Neumann, vývojář, Fakulta elektrotechnická ČVUT
Když jedete a najednou byste potkali kočár tažený koňmi. Pro člověka je to jako kuriozita, ale tak řidič, člověk si s tím poradí. Umělá inteligence a ty autonomní auta, aspoň ze začátku v takovýchto situacích s tím měly problémy.
Jaroslav Lejzek, Čech žijící v Německu
Žiju v Německu a my tam máme nějaký auto, se kterým to zkoušíme. Ale to jezdí 18 kiláků na hodinu. To nemůže jezdit rychleji, protože oni mají strach, že se to nabourá.
Filip Pultar, redaktor
Autonomní auta jsou vyvíjena i u nás. Světové automobilky tu mají zkušební centra a v Brně dokonce vědci vyrobili samořiditelné auto na dovoz zásilek. V plánu je během nejbližších let postoupit v automatizaci aut na čtvrtou úroveň z pěti. Na bezpečných místech, hlavně na dálnicích, byste se mohli za volantem klidně prospat. V páté úrovni už auta nebudou mít ani volant a řidič přestává být řidičem na jakékoliv silnici. Filip Pultar, televize Nova.