Datum zveřejnění: 
4. 10. 2024
Jak celosvětově online zpřístupnit a modernizovat vzdělávací program Mladý Kurátor od House of Lobkowicz navrhli studenti Fakulty informačních technologií ČVUT v Praze v rámci pětidenního kurzu Design Sprint, který proběhl v září 2024 v prostorách fakulty.

Program Mladý kurátor umožňuje vybraným studentům si fyzicky vyzkoušet roli mladých kurátorů, kteří zkoumají a dokumentují nekatalogizované poklady Lobkowiczkých sbírek. Přesun programu do online prostoru umožní zapojit se mnohem širšímu počtu studentů po celém světě. Mladého kurátora přišla studentům kurzu osobně představit Alexandra Lobkowicz prezidentka neziskové organizace Lobkowiczké sbírky, jedné z hlavních součástí HoL, Marcel Jiřina, děkan Fakulty informačních technologií ČVUT (FIT) a Matthew Hayes, učitel historie z International School of Prague. "Jsme rádi, že spolupracujeme s FIT ČVUT, protože to vidíme jako příležitost, jak využít technologie k vylepšení našeho programu vytvářením poutavých online zážitků pro studenty. Tento projekt nám umožňuje rozšířit naši schopnost sdílet předměty z našich sbírek novými způsoby," uvedla Alexandra Lobkowicz. Pod odborným vedením pracovali studenti na návrhu řešení unikátní metodou Design Sprint, vyvinutou původně společností Google. Díky ní mohli během pěti dnů přejít od nápadu přes testování až k finálnímu návrhu možné inovace a proměny programu Mladého kurátora. Studenti fakulty přišli s návrhem řešení komplexní online výukové webové aplikace, která využívá zapojení nejmodernějších technologií včetně digitalizace historických předmětů a umělé inteligence. Jejich návrh webové aplikace by v případě realizace umožnil plně přesunout vzdělávací program Mladý kurátor do online prostoru a zapojit do něj studenty z celého světa. Ve webové aplikaci by byla dostupná předtočená videa od kurátorů House of Lobkowicz, která pomohou zahájit cestu Mladého kurátora. Uživatelé by si mohli prohlédnout a analyzovat předměty pomocí interaktivních 3D modelů, doplnit historické milníky a souvislosti na časové ose a následně vytvářet širší příběhy o původu a využití zkoumaných artefaktů. V závěrečné části by vytvořili jednoduché, ale poutavé video či prezentaci shrnující jejich zjištění o předmětu. Návrh aplikace počítá i se zábavným prvkem, kdy uživatelé pomocí AI průvodců správně umístí předmět do expozice v některém z historických objektů HoL. 

 

Zdroj: 
melnicky-denik.cz