Datum zveřejnění: 
27. 9. 2024
V posledních osmi letech se jich sice podařilo několik desítek opravit, přesto však v Česku zůstává ve špatném až havarijním stavu nejméně 3255 mostů. Týká se to především mostů na krajských silnicích druhých a třetích tříd. Přitom se ale o stavu dalších tisíců mostů pod městy a obcemi s výjimkou těch největších aglomerací moc neví.

"Je to alarmující. Pravděpodobnost vzniku havarijní situace je poměrně velká. Někdy si říkám, zda se nečeká na to, až nějaký most spadne, a až pak se to začne konečně pořádně řešit," řekl Novinkám dlouholetý odborník na mosty Tomáš Rotter z Fakulty stavební ČVUT

Desetina, konkrétně více než pět set z pěti tisíc mostů, je v povážlivém stavu na dálnicích a silnicích prvních tříd. Jak ale Novinkám sdělil šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl, v nejhorším, tedy havarijním stavu na dálnicích a silnicích prvních tříd není v Česku žádný most, když pomineme ty po povodních, což je především most v Opavě. Tam a zhruba na dvou desítkách dalších míst, kde voda poškodila menší mosty, pomáhá armáda budovat provizorní pontonové. Na kraji spravovanými silnicích druhé a třetí třídy je z 12 688 mostů v kategorii hodnocení pět až sedm, tedy ve špatném, velmi špatném či havarijním stavu, 2740 z nich. To je více než každý pátý. Neutěšená situace panuje například ve Středočeském kraji, kde jsou podle Rottera potřeba investice v řádu miliard korun. Navíc, na místních komunikacích, tedy ve městech a obcích, centrální evidence mostů neexistuje. Pouze se odhaduje, že jich je v celém Česku přes 18 tisíc. O jejich stavu se toho moc neví, některé dokonce nemají majitele. Jen ve velkých městech, jako například v Praze či Brně, evidence existuje. Obce ovšem v případech dosažení havarijního stavu na mostech omezují provoz třeba do jednoho pruhu, nebo je uzavírají, demolují a stavějí nové. K pádům mostů, jako byly tragédie ve Studénce v roce 2008 nebo ve Vilémově v roce 2014, dochází typicky chybami při rekonstrukci. I lávka v pražské Troji, zřícená v roce 2017, prošla více opravami. 

Varování z Drážďan

Zatímco například most typu toho v italském Janově, který spadl v roce 2018, se v Česku nenachází, mostů s předpjatou betonovou konstrukcí, podobných tomu drážďanskému, jenž se zřítil tento měsíc, je v tuzemsku spousta. Přitom podle Rottera je jejich diagnostika obtížná. "Těžko se zjistí dopředu, ve kterém místě jsou předpínací lana zkorodovaná tak, že může dojít k havárii. Existuje na to metoda, která ale zatím není úplně průkazná," poukázal. Podle něj představuje pád mostu v Drážďanech anomálii, ale také varování. Podobné konstrukce je totiž třeba i Nuselský most v Praze. "Ten nás, myslím si, přežije. I on má ale závady v předpínacím systému. Kanálky, kudy vedou lana, nejsou dobře zainjektované a dochází tam ke korozi," podotkl Rotter. Mluvčí technické pražských správy komunikací Barbora Lišková ale Rotterovy obavy odmítla a připomněla, že Nuselský most je po celkové rekonstrukci. "Všechny mosty na území Prahy prochází pravidelnou kontrolou a údržbou včetně Nuselského mostu. Předpjatých konstrukcí v Praze je kolem 270 a procházejí důkladnými prohlídkami," sdělila Novinkám Lišková. "Poškození předpínací výztuže bylo diagnostikováno a aktuálně ho řešíme například na Barrandovském mostě," dodala. 

Ve velmi vážném stavu 128 mostů

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Rýdla eviduje podnik v kategorii VI., tedy ve velmi vážném stavu, 128 mostů. Silničáři to podle něj řeší. "Například v Brně opravujeme most Otakara Ševčíka přes Ostravskou ulici na tahu I/42. Náklady jsou 420 milionů korun bez DPH a opravu dokončíme v létě příštího roku," řekl. Ve středních Čechách se opravuje most na silnici I/3 přes železniční trať u Mezna na Benešovsku. Akce zahrnuje zbourání starého mostu z roku 1979, který byl na konci životnosti, a stavbu nového. Most zprovozní koncem listopadu. V Ústeckém kraji na silnici I/62 se začne na podzim opravovat tři sta metrů dlouhý most v Mojžíři, na silnici z Ústí nad Labem do Děčína. Dále je v Česku také ještě skoro sedm tisíc železničních mostů. Jejich stav je obecně lepší, ale i tady se řeší problémy. "S ministrem dopravy (Martinem) Kupkou (ODS) diskutuji například o pražském železničním mostu pod Vyšehradem. Ten je opravdu v nedobrém stavu. Ne že by spadl celý do Vltavy, ale hrozí tam porucha mostovky, vykolejení vlaku nebo že se nebude moci jezdit," uzavřel Rotter. Přimlouvá se proto za urychlení debaty o osudu tohoto mostu a jeho opravy či přestavby. Vlaky tam už nějaký čas jezdí sníženou rychlostí. 

Zdroj: 
novinky.cz