Co kdybychom objevili tajemství zapomenutých her? Představte si umělou inteligenci jako spoluhráče, který nám pomáhá rekonstruovat a znovu prožít hry z dávných dob. Přesně to dělá projekt GameTable – propojuje vědu, technologii a herní kulturu, abychom mohli hrám lépe porozumět a chránit je jako součást našeho kulturního dědictví. Zní to jako sci-fi? Připravte se na cestu do světa her!
Mezioborová spolupráce s českou stopou
GameTable je skutečně mezinárodní a mezioborový projekt, zapojení vědci napříč Evropou reprezentují širokou škálu oborů, od informatiky a matematiky až po historii, archeologii, a dokonce i herní design. Tato rozmanitost umožňuje komplexní a inovativní přístup k výzkumu her a jejich kulturního dědictví. Do projektu jsou zapojeny také dvě tuzemské univerzity: České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) a Masarykova univerzita v Brně.
Bez umělé inteligence by to nešlo
"Jedním z klíčových cílů projektu je využití umělé inteligence ke studiu, rekonstrukci a ochraně hmotného i nehmotného kulturního dědictví, které hry představují. Naše práce v Centru umělé inteligence hraje zásadní roli při analýze herních struktur pomocí AI, vyvíjíme techniky na výpočet optimálních a lidských strategií ve hrách, které lze následně využít pro pokročilejší účely," vysvětluje český zástupce řídícího výboru projektu Viliam Lisý z Centra umělé inteligence FEL ČVUT. Důležitým aspektem je také simulace herního procesu. AI je schopna nejen hrát hru na úrovni lidského hráče, ale také simulovat různé varianty a scénáře, které mohly existovat v minulosti. To umožňuje historikům a archeologům lépe pochopit, jak se hry hrály a jaké mohly mít různé kulturní varianty. Tímto způsobem AI přispívá k oživení a zpřístupnění her, které by jinak zůstaly zapomenuty. Kromě historického výzkumu je AI v rámci GameTable využívána i pro vývoj nových pedagogických nástrojů. Ty mohou sloužit k výuce herních strategií, k analýze rozhodovacích procesů nebo k porozumění kulturním kontextům her. AI tak otevírá nové možnosti nejen pro vědu, ale také pro vzdělávání a zábavu.
Hry jako most mezi minulostí a budoucností
Hry nejsou jen zábavou, ale i cenným zdrojem informací o naší historii a kultuře, a umělá inteligence je nepostradatelným hráčem v jejich ochraně. Pomocí pokročilých technologií se vědcům daří uchovávat a zpřístupňovat herní tradice budoucím generacím. GameTable, se silnou podporou vědecké komunity a technologickými inovacemi, tak vytváří most mezi minulostí a budoucností her. Díky AI máme možnost nejen pochopit a uchovat herní dědictví, ale také ho dále rozvíjet a adaptovat pro současný svět.
Využití her ve vzdělávání
Cílem projektu GameTable je zachovat a analyzovat kulturní odkaz her z různých historických období a kultur. Zaměřuje se na rekonstrukci ztracených herních pravidel, simulaci herních procesů a vývoj vzdělávacích nástrojů, které by umožnily jejich hlubší pochopení. Kromě výzkumu usiluje i o vzdělávání širokého publika a šíření informací o hrách a jejich hodnotě. "Plánujeme vytvoření vzdělávacích programů a digitálních nástrojů, které přiblíží fascinující svět her široké veřejnosti. Hry pro nás nejsou jen zábavou, ale také cenným kulturním dědictvím, které si zaslouží naši pozornost a ochranu. Díky spolupráci odborníků z celého světa a využití nejmodernějších technologií můžeme toto dědictví nejen zachovat, ale také lépe porozumět jeho významu," dodává Lisý. GameTable tak spojuje vědu, technologii a kulturu a díky umělé inteligenci přináší nový pohled na roli her v naší společnosti. Tento projekt je důkazem toho, jak technologie mohou sloužit ochraně a rozvoji kulturního dědictví, a nabízí inspiraci nejen odborníkům, ale i běžnému člověku.