Finále soutěže SPRIND Funke Fully Autonomous Flight se uskutečnilo mezi 16. a 20. zářím. Mezi soutěžícími byly další univerzity z Německa. Češi se připravovali od začátku letošního roku. Váha létajícího robota nesměla přesáhnout 25 kilogramů. Soutěžní trasa vedla mezi budovami, lesem, pod mostem i přes vodní stěnu. Místo GPS se drony v prostoru orientovaly díky 25 předem postaveným stanovištím s dýmovnicí a vlajkou.
Soutěž byla podle vedoucího týmu Tomáše Báči od začátku napínavá. "Hned první den testovacích letů byl za vydatného deště a náš tým byl jediný ze všech soutěžících, který se odvážil testovat autonomní systém v těchto podmínkách. Tím jsme si u organizátorů vysloužili obdiv a bonusové body. V dalších dnech bylo testování jednotlivých sekcí letové trasy, ve kterém jsme také excelovali a předvedli jsme, že náš systém je schopen splnit všechny stanovené úkoly," uvedl.
Český tým si podle univerzity zajistil vítězství tím, že prakticky jako jediný dokázal většinu trasy absolvovat zcela autonomně a bez signálu GPS. I on přitom čelili komplikacím. U třetího stanoviště měl český dron problém s hardwarem. Při větším zatížení motor dronu selhal, dron spadl na zem a rozbil se.
"Naštěstí spadl do mokré trávy, ale celé jedno rameno se zarazilo do země a bylo poměrně těžké ho vytáhnout. Nejprve jsme si mysleli, že soutěž budeme muset vzdát, ale pak jsme se rozhodli, že dron zkusíme opravit," popsal Martin Saska z ČVUT. Členové týmu dron za 30 minut rozebrali, opravili a poté opět složili. Byl tak poté schopen vrátit se do závodu a úspěšně trasu dokončit.
"Díky účasti v soutěži vznikl opravdu jedinečný systém, který už je poptáván klienty. Řada průmyslových partnerů se nyní zaměřuje na létání bez GPS, takže to je teď velmi horké téma, které si uvědomuje nejen obranný, ale i civilní průmysl," řekl Saska.
České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Fakulta elektrotechnická ČVUT vznikla v roce 1950. V dnešní době se skládá ze 17 kateder.