Datum zveřejnění: 
12. 9. 2024
Pražský magistrát se chce zaměřit na vozidla, která jezdí po hlavním městě bez filtru pevných částic. Spolu s Českými Radiokomunikacemi nasadí stacionární, mobilní a přenosná zařízení pro detekci emisí pevných částic ve výfukových plynech, která nevyhovující vozidla odhalí.

Nově vyvinuté zařízení měří kouřivost, která je u každého vozidla daná (naměřená při homologaci); neumí měřit oxidy. Jedno provedení detektoru, které se instaluje do vozu, podle Jana Čabrady z Českých Radiokomunikací umí odhalit příliš kouřící auto rovnou při jízdě. "Aktuálně ovšem toto zařízení není certifikováno ministerstvem dopravy jako detekční zařízení pro Policii České republiky. Budeme ovšem pracovat na tom, aby ho mohly samosprávy využívat pro detekci vozidel, která znečišťují životní prostředí," doplňuje Čabrada. "Pokud o toto zařízení projeví zájem kraje, města, obce nabídneme jim ho k pilotnímu testování pro sběr dat, a ve chvíli, kdy bude toto zařízení certifikováno, budou ho moct samosprávy instalovat a bude ho moct používat kupříkladu městská policie." Zařízení vyvíjely České Radiokomunikace tak, aby byla levná a lehce přenosná, aby bylo jednoduché je přemisťovat. Praha se dlouhodobě potýká s problémem vysoké koncentrace škodlivých emisí v ovzduší. Přibližně 70 procent škodlivin v ovzduší v Praze pochází z nadměrného využívání individuální automobilové dopravy. Při silničních kontrolách, které se uskutečnily v září 2023 v Praze, nevyhovělo při zkouškách měření emisí z 68 kontrolovaných aut 43 vozidel. Největšími znečišťovateli jsou automobily s nefunkčním nebo chybějícím filtrem pevných částic, které vypouštějí jemné prachové částice do prostředí a negativně ovlivňují lidské zdraví. "Praha se dlouhodobě potýká s problémem znečištěného ovzduší způsobeného zejména individuální automobilovou dopravou. Proto jsme se také rozhodli investovat do rozvoje moderních technologií, které nám umožní efektivněji odhalovat a řešit příčiny tohoto problému," uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Výsledky z pravidelného měření přístrojů na detekci pevných částic mohou podle Hřiba podnítit diskuzi o udržitelné dopravě a ochraně ovzduší a stimulovat další vývoj technologií pro monitorování stavu dopravních systémů ve vytížených oblastech měst. Poskytnou realističtější odhady o emisích z aut jezdících po Praze a povedou ke konkrétním rozhodnutím v územním plánování, plánování dopravy, podpoře alternativních paliv a omezení vjezdu některých kategorií vozidel do určitých oblastí. "Podařilo se nám zapojit renomované partnery v čele s ČVUT a jeho Centrem výzkumu udržitelné mobility a vzniklo řešení, které je praktické a perspektivní a ve kterém jsme připraveni spolupracovat i s dalšími městy a institucemi," dodal obchodní ředitel Českých Radiokomunikací Petr Možiš. Speciální kontroly organizuje odbor dopravy Magistrátu hlavního města Prahy v součinnosti s kontrolními pracovníky státního odborného dozoru v silniční dopravě, Policie ČR a mobilní expertní jednotky CSPSD. 

Zdroj: 
auto.idnes.cz