Datum zveřejnění: 
12. 9. 2024
Auta, dodávky či kamiony které jezdí bez filtru pevných částic a poškozují tak lidské zdraví, dokážou rychle a snadno odhalit nové přístroje, jež si nechala vyvinout Praha ve spolupráci s Českými radiokomunikacemi a Českým vysokým učením technickým v Praze.

Vynález jeho tvůrci a zástupci města ukázali v úterý v provozu na Jižní spojce nedaleko Barrandovského mostu. Na místě proběhlo i standardní měření emisí, kterým neprošla například notně prorezlá stříbrná dodávka Ford Tranzit. "Praha se dlouhodobě potýká s problémem znečištěného ovzduší způsobeného zejména individuální automobilovou dopravou. Proto jsme se také rozhodli investovat do rozvoje moderních technologií, které nám umožní efektivněji odhalovat a řešit příčiny tohoto problému," řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) a připomněl riziko dýchacích onemocnění, například astmatu u dětí. Zařízení, které dokáže s pomocí unikátní technologie barevného spektra měřit obsah pevných částic, funguje ve třech variantách – stacionární, přenosné a mobilní. Stacionární varianta spočívá ve zpomalovacím prahu na vozovce a patří k němu i kamera. Nyní je v pilotním projektu na sídlišti Barrandov. Druhá varianta je zabudovaná v autě a s pomocí nevelkého čidla s otvorem v předním nárazníku nasává a vyhodnocuje zplodiny auta jedoucího před ním. Třetí varianta přístroje je sonda na tyči s displejem, která se přikládá k výfuku auta při kontrole. Zatímco klasické měření zabere kontrolorům u jednoho auta i dvacet minut a spočívá v opakovaném túrování motoru, s novým přístrojem stačí sotva minuta. "Toto je první fáze, kdy jsme si ověřili, že zařízení funguje. Pro následné využití pro kontroly v provozu jsou ale ještě potřeba legislativní změny," sdělil Právu Jan Škabrada, manažer útvaru inovací Českých radiokomunikací. Náměstek Hřib dodal, že zařízení má již certifikát od metrologického institutu, nyní ale bude ještě potřebovat razítka od ministerstva dopravy. Dosavadní měření emisí škodlivých oxidů a "kouřivosti" vozidla probíhá na základě odlišných ukazatelů a patřičná vyhláška také bude muset nastavit, s jakými hodnotami auto kontrolami projde a kdy ne. V praxi se ale ukázalo, že pokud vozidlo "kouřilo" podle měření novým přístrojem, neprošlo ani klasickou kontrolou. "Kouří vám to víc, než by mělo," informoval v úterý řidiče prorezlého fordu s rokem výroby 2002 policista. V jeho případě nefungoval dobře filtr pevných částic, i když nebyl přímo odstraněn. Řidiči policisté nařídili absolvovat do 30 dní technickou kontrolu s novým měřením emisí, jež potvrdí, že závadu odstranil. V případě nejzávažnějších pochybení, když je třeba vymontovaný katalyzátor, policie zakáže vozidlu další jízdu a řidič si musí sám zajistit odtah. Přibližně 70 procent škodlivin v ovzduší v Praze pochází z nadměrného využívání individuální automobilové dopravy. Při silničních kontrolách, které se uskutečnily v hlavním městě v září, nevyhovělo při zkouškách měření emisí z 68 kontrolovaných aut 43 vozidel. 

Zdroj: 
Právo