Datum zveřejnění: 
30. 8. 2024
Ředitelství vodních cest vybralo vítěze architektonické soutěže o návrh řešení komplexní úpravy mostu v ulici Za Elektrárnou přes plavební kanál Troja-Podbaba v Praze 7.

Návrh ateliéru Nemec & Taller Architektur odborná porota vyhodnotila jako nejvhodnější. Úprava má zajistit podjezdnou výšku pro lodě sedm metrů nad nejvyšší plavební hladinou. V tiskové zprávě o tom informoval jeden ze zadavatelů soutěže, Ředitelství vodních cest (ŘVC). Na soutěž naváže příprava projektové dokumentace, v roce 2028 by mohla začít výstavba, předběžně za 250 milionů korun. "Věřím, že se nyní podaří v navazujícím jednacím řízení s vítězným týmem dohodnout na podmínkách dopracování projektové dokumentace pro povolení záměru a nejpozději v roce 2028 zahájit výstavbu, aby se tato překážka pro plavbu vysokých lodí odstranila,” řekl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů. Předpokládané náklady stavby odhadovalo ŘVC před zahájením soutěže na 250 milionů korun, při projektování cenu ještě nově přepočte. "Z vítězného návrhu ale vyplývá, že předpoklad nákladů by mohl být dodržen,” uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Porota vybírala mezi návrhy pevného mostu nebo dvojice mostů s pohyblivou lávkou. "Porota nakonec vybrala návrh pevného mostu, který je tvarově čistý, elegantní a účelně integruje dopravní módy. Most současně přináší díky pobytovým místům vítanou přidanou hodnotou pro uživatele a pomáhá zapojení díla do kontextu přírodního parku,” uvedl předseda poroty Pavel Ryjáček, vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze. Vítězný návrh mostu je podle něj odolný jak nárazu plavidel, tak povodni a má nízké nároky na údržbu. Návrh ateliéru Nemec & Taller Architektur uspěl mezi 12 soutěžními návrhy. V první fázi soutěže poslala porota do finále pět nejlepších návrhů, ze kterých následně vybrala vítěze. "Vítězný návrh se zajímavým architektonickým a urbanistickým ztvárněním dopravního řešení mostu ze Stromovky na Císařský ostrov, ke kterému dospěla porota složená ze zástupců různých kompetentních organizací a expertů, považuji za více než zdařilý,” uvedl Fojtů. Na soutěži spolupracovalo ŘVC, Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha) a vedení hlavního města. Porotu tvořili zástupci ŘVC, města, městské části Praha 7, ministerstva dopravy a odborníci z řad architektů, zástupci Povodí Vltavy, Státní plavební správy a IPR Praha. ŘVC plánuje na konci září uskutečnit veřejnou prezentaci pěti nejlepších návrhů spojenou s výstavou. Lidé se s nimi mohou seznámit také na festivalu Poznej Vltavu v neděli 22. září v areálu Staré čistírny odpadních vod v Bubenči. V minulých letech takto byla upravena série deseti mostů na Vltavě od Mělníka, včetně pohyblivého mostu přes zdymadlo v Hoříně. Na plavebním kanále Troja-Podbaba byla v prosinci 2022 dokončena modernizace dvou mostních objektů u Ústřední čistírny odpadních vod. Návazně po proudu na plavebním kanále Vraňany-Hořín u Mělníka bylo v roce 2021 uvedeno do provozu sedm mostů, z toho tři zdvižné, a upravena plavební komora Hořín také se zdvižným mostem. 

Zdroj: 
prahain.cz