Nastavení cookies
K zajištění co nejlepších služeb využívá naše aplikace cookies. V souladu s nařízením EU jsou implicitně zakázána (s výjimkou cookies nezbytných pro správné fungování aplikace) a jejich povolení vyžaduje Váš aktivní souhlas. Jedním klikem můžete všechny povolit nebo zakázat, případně vybrat a povolit cookies podle kategorie. Svoje rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoli změnit.
  • Potřebné
    Technické cookies využívané aplikacemi ČVUT pro uchování jejich nastavení, vlastností a identifikátorů relace. Jsou nezbytné pro správné fungování a jsou vždy aktivní.
  • Analytické
    Slouží pro získávání anonymizovaných statistických údajů, které nám pomáhají vylepšovat naše aplikace. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které k těmto účelům využíváme.
  • Marketingové
    Využívané za účelem zobrazení správných nabídek a cílení obsahu podle Vašich preferencí. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které nám s analýzou uživatelského chování pomáhají.
  • Ostatní
    Cookies, které aplikace nedokáže zařadit. Naším cílem je, aby tato kategorie zůstala prázdná a všechny cookies byly přiřazeny do některé z kategorií uvedených výše.
Datum zveřejnění: 
28. 8. 2024
Studenti z Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (FEL ČVUT) získali první místo v soutěži autonomních vozidel v kanadském Torontu. Jejich model prokázal nejen vysokou rychlost, ale také precizní schopnost rozpoznávat dopravní značení a udržet se na trati. Na nadcházející rok připravuje univerzita mezinárodní kurz, kde nabídne znalosti z tohoto oboru.

Studentský tým se prosadil mezi 39 univerzitami z celého světa a ve finále zdolal soupeře z univerzit v Soulu, Kalifornii a Pekingu. První místo získali díky kombinaci rychlosti a přesnosti, která byla klíčová pro splnění všech soutěžních kritérií. Výhrou byla mimo ocenění v podobě trofeje QCar také finanční odměna.

Role v týmu si studenti rozdělili podle svých zkušeností a zálib. Jan Kohout se společně s Jakubem Macarem věnoval jízdní dynamice vozu a vedení po trati, dvojice Ondřej Mikoláš a Martin Bílík měla na starosti zpracování obrazu, zatímco Jan Švancar a Otakar Kodytek prováděli softwarovou integraci. Na úloze se podíleli ještě další čtyři studující, kteří na finále z finančních důvodů odletět nemohli.

Na základě tohoto úspěchu se Fakulta elektrotechnická ČVUT rozhodla od roku 2025 nabídnout nový mezinárodní kurz zaměřený na řízení jízdní dynamiky a autonomní systémy. Kurz bude přístupný jak studentům a pedagogům, tak i odborníkům z průmyslu.

„Díky soutěži jsme si uvědomili, že minimálně 38 světových univerzit by ocenilo know-how v oblasti řídicích systémů, které se vyučuje v Praze, tedy specificky řízení jízdní dynamiky a její roli v autonomních vozech. Proto jsme zahájili přípravu intenzivního mezinárodního kurzu na toto téma od roku 2025, a to ve dvou verzích - akademické pro studenty a učitele univerzit a průmyslové pro odborníky z firem,“ uvedl Tomáš Haniš z katedry řídicí techniky FEL ČVUT.

Soutěž Self-Driving Car Student Competition se uskutečnila od 10. do 12. července. Před odjezdem do Toronta museli studenti projít prvním kolem soutěže. Při něm vyvíjeli jednotlivé funkce systému a uplatňovali je ve virtuálním prostředí.

„Do soutěže jsme se přihlásili s tím, že to zkusíme a uvidíme. Přestože jsem od začátku viděl, že studenti jsou velmi nadaní a pracují na soutěži s velkým zájmem, neměl jsem srovnání a netroufal jsem si představit, kde se můžeme umístit,“ dodal Haniš.

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Fakulta elektrotechnická ČVUT vznikla v roce 1950. V dnešní době se skládá ze 17 kateder, dlouhodobě se řadí mezi prvních pět výzkumných institucí v Česku.

Autor: 
Milan Lažanský, ČTK
Zdroj: 
novinky.cz