Datum zveřejnění: 
14. 8. 2024
Biopaliva zpravidla škodí jen starším vozům a v případech, kdy je motor dlouhodobě odstaven. "Týká se to třeba sezonního rekreačního provozu, lodních motorů, kombajnů, aut svátečních řidičů," říká Michal Vojtíšek, odborník na emise spalovacích motorů.

Až deset procent lihu v benzinu a sedm procent oleje (většinou z řepky) v naftě – biopaliva jsou dnes v rámci snahy o snižování emisí v dopravě součástí většiny pohonných hmot. Ale jak moc či málo škodí motorům? Odborníci už dávno upozorňují, že určité riziko mohou znamenat u vozů vyrobených zhruba do roku 2000 až 2005. Jejich řidiči by měli u pump vybírat spíš benzin a naftu s nižším podílem biosložky, byť jejich cena je o pár korun vyšší.

"Biopaliva jsou náchylnější na problémy, pokud kvalita paliva nebo jeho skladování není standardní, neodpovídá normám," říká mezinárodně uznávaný odborník na emise spalovacích motorů Michal Vojtíšek, vědec a profesor z pražské ČVUT a Technické univerzity v Liberci.

LN Jak si s biopalivy, která dnes obsahují pohonné hmoty u většiny pump, poradí relativně nové dopravní prostředky?

Novější motory, tedy zhruba všechny z tohoto tisíciletí, by měly být připravené na nějaký podíl biosložky, to znamená u nás až 10 procent bionafty a do 10 procent etanolu. Ve Spojených státech je to 15 procent etanolu v benzinu; u nafty záleží, v jakém státu se tam nacházíte. Benzin je tam s etanolem většinou automaticky a nafta je v USA k dispozici od nulového podílu po 20 procent biosložky nebo až čistá biosložka. Jsou standardy na motory i na paliva, počítá se s tím, že dnes prodávaná biopaliva by měla být použitelná i v nových motorech. To znamená, že bionafta by neměla obsahovat látky, které se nespálí a zanáší filtr pevných částic.

LN Za jakých podmínek bychom se paliv s biosložkou měli obávat?

Pokud kvalita paliva není, jaká by měla být, pokud kvalita skladování není, jaká by měla být a palivo je skladováno dlouho, třeba v nějaké rezavé nádrži. Nejhorší případ – a pro takový jsme nafty také testovali – je, že do nějakého starého kanystru dáte bionaftu a necháte ji třeba na sluníčku přes léto. V takovém případě s vysokou pravděpodobností k degradaci dojde. Případně pak k ohrožení motoru. Takže: paliva, která se prodávají, mají být uzpůsobena pro nové motory a zároveň nové motory mají být uzpůsobeny pro určitý podíl biosložky. Současně platí, že biopaliva jsou náchylnější na problémy, pokud kvalita paliva nebo jeho skladování není standardní, neodpovídá normám.

LN Dá se tomu nějak předejít? Kvalitu paliv u pump hlídají pravidelné kontroly České obchodní inspekce. Ale co s tím skladováním?

Pro skladování mám takové doporučení pro případ, že je motor delší dobu odstaven. Týká se to třeba sezonního rekreačního provozu, lodních motorů, kombajnů, aut svátečních řidičů. Tam bych doporučoval před odstavením vozidla – dejme tomu na čtvrt roku a víc – palivo vyjet, doplnit jiné bez biosložky a následně po opětovném zahájení provozu tankovat zas běžná paliva s biosložkou.

LN Mají biosložky v palivu nějaká pozitiva?

Mají. Tím, že se z nafty odstraňuje síra, snížila se její mazivost. Může se to eliminovat aditivy, ale i bionafta má vysokou mazivost. Ve Spojených státech, když se například pro newyorský dopravní podnik před 25 lety začala dělat nízkosirnatá nafta, se řešilo, jak mazivost nahradit. A výzkum potvrdil, že už dvouprocentní podíl bionafty to obnoví na původní hodnoty.

LN Známe případy, kdy měli lidé, kteří po zimě chtěli posekat zahradu, potíže se startem benzinového motoru v sekačce. Souvisí to také s biopalivy?

Může a nemusí. Benzin je směsí uhlovodíků, které mají různé body varu. Při delším ponechání benzinu v nádrži, která není hermeticky uzavřena, například v nádržích starších sekaček, se přednostně odpařují těkavější látky s nižším bodem varu. Což jsou právě ty, které jsou potřeba na to, aby studený motor nastartoval. Proto se nedoporučuje přes zimu nechávat benzin v nádrži. Pokud tam už je, doporučuji jej vyčerpat a použít na doplnění paliva pro již provozem zahřátý motor, do auta nebo třeba jako čistič. Nejlepší je benzin v sezoně vypotřebovat a na jaře koupit čerstvý.

LN Při delším skladování laicky řečeno zvodnatí?

Tak nějak. Etanol je hygroskopický, rád na sebe váže vodu, a i proto jej není záhodno nechávat v nádrži přes zimu. Etanol je také agresivní vůči některým kovům, třeba hliníku, a vůči gumovým hadičkám, které rozleptává. Tento vliv je možné zkontrolovat pouhým okem a v případě potřeby hadičky a těsnění vyměnit. Pokud sekačka na jaře nenastartuje na dnes běžně prodávaný benzin E10 (obsahuje 10 procent lihu), příčinu bych hledal nejdříve v tom, že bylo palivo nechané v nádrži přes zimu. Poté v opomenutí údržby, tedy kontroly čistoty karburátoru, stavu zapalovací svíčky, čistoty filtru vzduchu, technického stavu motoru obecně – a teprve poté vinit etanol.

LN Pokud bychom nedbali na správné skladování, jaké potíže může způsobit bionafta?

Bionafta, u nás povětšinou směs metylesterů řepkového oleje přimíchávaná do nafty, je biologicky odbouratelná, což je výhoda i nevýhoda. Za přítomnosti rzi, nečistot, vody, kyslíku, tepla a světla degraduje, tvoří se vysokomolekulární látky konzistence medu až zaschlé fermeže či pryskyřice. Bionafta je rovněž výborné rozpouštědlo. Může se tak stát, že po prvním natankování rozpustí letité úsady v nádrži, které obratem zanesou v lepším případě palivový filtr, v horším případě palivový systém. Bionafta také narušuje a rozpouští gumové hadice a těsnění. Pokud je vnější strana hadice viditelně nasáklá, což je již poměrně extrémní případ, je třeba ji okamžitě vyměnit. Některé syntetické materiály, například Viton, jsou ale poměrně odolné. Zkrátka, lidově shrnuto, biopaliva nejsou pro prasata. I když opravdová prasata by zkrmila čistý etanol nebo čistou bionaftu asi pohodověji než spalovací motory.

Autor: 
Miroslav Petr
Zdroj: 
Lidové noviny