Datum zveřejnění: 
22. 7. 2024
Chytrá, neboli autonomní tramvaj bez řidiče začíná jezdit po testovacím okruhu v Plzni. Na vývoji technologie spolupracuje už 3 roky konsorcium partnerů výzkumného projektu Didimos. Co vše takový stroj umí, zjišťovala Marcela Durasová.

Marcela Durasová, redaktorka

Překážka v kolejišti, v provozu tramvaj okamžitě zastaví, vidí i hasičské auto křížící cestu. Chytrá tramvaj komunikuje díky speciálnímu zařízení se svým okolím.

Zdeněk Lokaj, ČVUT, Fakulta dopravní

Tohle vlastně je antikolizní systém, ta senzorická sada. Přes tuhle sadu ta tramvaj vidí před sebe.

Marcela Durasová, redaktorka

Dokáže tak reagovat na nejrůznější situace v provozu, ale s těmi se nejdřív musí seznámit. To znamená mravenčí práci vědců a sběr dat do výpočetní jednotky mozku tramvaje.

Lukáš Picek, vedoucí výzkumný pracovník, ZČU, Fakulta aplikovaných věd

Máme určité senzory na infrastruktuře, na různých prvcích, na výhybkách a podobně. A samozřejmě zkombinovat to a dále potom propagovat například do tramvaje nebo do vozidel je určitě výrazně náročné.

Marcela Durasová, redaktorka

Tramvaj využívá i moderních a přesných mapových podkladů.

Adam Štencek, koordinátor výzkumného oddělení CEDA Maps

Pomocí téhleté skenovací hlavice dokážeme vytvářet velice přesný otisk reálného prostředí.

Marcela Durasová, redaktorka

Zcela autonomní řízení by znamenalo revoluci na kolejích i silnicích. Problémem zatím zůstává legislativa.

Martin Kupka, ministr dopravy /ODS/

Všude jinde ve světě se autonomní systémy prosazují. A i v České republice. V Evropě bude potřeba, aby jim zákony vytvořily náležitý prostor.

Marcela Durasová, redaktorka

Chytré vozidlo se ale může potkat se situací, kterou zatím nedokáže takzvaně přečíst, vyřešit.

Adam Štencek, koordinátor výzkumného oddělení CEDA Maps

Třeba i vysoká tráva dokázala způsobit to, že ta tramvaj se předčasně zastavila, protože si myslela, že na té vozovce je nějaká překážka.

Marcela Durasová, redaktorka

Tramvaj bez řidiče ale podle odborníků není daleká budoucnost. Vozidlo ale nejdřív musí najezdit tisíce kilometrů a autonomní řízení nashromáždit miliony dat, aby se tramvaj vždy správně a především bezpečně rozhodla. Marcela Durasová, Česká televize, Plzeň. 

Zdroj: 
ČT 1