Datum zveřejnění: 
28. 6. 2024
Hned několik zásadních rozdílů oproti loňskému modelu má nová autonomní elektroformule vyvinutá studentským týmem Technologické novinky například vylepšují aerodynamiku vozu. Formuli dnes členové a členky týmu slavnostně představili ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi. První ze série čtyř letošních závodů čeká piloty týmu, složeného především ze studujících Fakulty elektrotechnické ČVUT a Fakulty strojní ČVUT, v červenci.

" V porovnání s loňskou autonomní elektroformulí eForce, jsme vůz prakticky celý přestavěli," řekl vedoucí PR skupiny eForce Jakub Kaplický . Zřejmě nejdůležitější novinkou je zbrusu nový monokok. "Vytvořit novou formu pro monokok nám zabralo hodně času a je dělaná tak, aby ji bylo možné recyklovat pro budoucí tři až čtyři vozy – s lehkými úpravami, podle toho, co budou vyžadovat pravidla soutěží," vysvětlil Kaplický.
Jakub Kaplický následně zmínil i technologii aktivního odsávání, která má formuli zajistit vyšší přítlak při nižších rychlostech. " Tento systém dosud na žádném z předchozích modelů nebyl, ale některé zahraniční týmy už jezdily s formulemi s touto úpravou," zdůraznil. "A i když jsme jako týmy konkurenti, tak se spolu bavíme. Pokud se člověk zeptá, dostane inženýrskou odpověď a pak je na nás, jak novinku do své formule implementujeme, " konstatoval Kaplický.
Vývoj autonomních systémů pro novou sezónu pak výrazně usnadnilo simulační prostředí, které tým eForce intenzivně vyvíjel v loňském roce. " Během tohoto roku prošel simulátor několika zásadními změnami, například umožňuje testování algoritmů rychleji než v reálném čase, což vede k mnohem efektivnějšímu vývoji. Autonomní systém se stále více přibližuje jízdním schopnostem reálného pilota, " popsal Kaplický. V prvním kole závodu si systém zmapuje celou trať a na základě získaných dat vypočítá ideální závodní stopu, podobně jako by ji naplánoval skutečný pilot. " Následně formule vyhodnocuje, jakou rychlostí může jet v jednotlivých úsecích a jak se má v těchto úsecích chovat, aby dosáhla co nejlepšího výkonu," doplnil Kaplický.
Ohledně plánu letošní závodní sezony už má tým eForce jasno. "První soutěž nás čeká v půli července v Rakousku, což je jeden z prestižnějších závodů. Zde poměříme síly hlavně s rakouskými a německými týmy, což je naše největší konkurence. Tento závod bude naše zátěžová zkouška," řekl Jakub Kaplický. " Poté nás začátkem srpna čeká závod v Česku a následně v Německu. Náš poslední letošní závod se uskuteční v září v Itálii," shrnul Kaplický. 
Na podzim 2023 spojily své síly týmy eForce FEE Prague Formula z FEL ČVUT a CTU CarTech z FS ČVUT právě proto, aby mohly ve
vývoji autonomních elektroformulí a na závodech konkurovat nejlepším studentským týmům z Mnichova a Stuttgartu. Posílený tým nyní pokračuje pod názvem eForce Prague Formula, formule však bude mít červeno-modrý design, jako měly vozy CTU CarTech. Ještě před tímto spojením tým eForce loni v červnu uvedl svou první fúzi autonomní a pilotované elektroformule.

Autor: 
red
Zdroj: 
vecerni-praha.cz