Datum zveřejnění: 
27. 6. 2024
Porazit alespoň v jedné z disciplín pilotovanou formuli je cílem týmu studentů Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT). Ve středu odpoledne při premiéře odhalili plně autonomní elektrickou formuli, tedy bez řidiče.

Unikátní monopost označený jako CTU24 bude závodit v ostré mezinárodní konkurenci mnoha desítek dalších studentských modelů. Klání Formula Student se účastní přes 900 univerzit a tým ČVUT patří mezi světovou špičku. Auto je schopné jezdit s pilotem i bez něj. "Při prvním kole si auto přes kamery načte trasu a spočítá ideální jízdní trajektorii, a té se pak drží," popisuje jízdu student a konstruktér Ondřej Kuban, který má na starosti autonomní systémy. Zvítězit nad pilotovaným modelem by se v autonomním režimu mohlo podařit. "Možné to je hlavně v akceleraci. Pilotované auto je přeci jen těžší, pilot má nějakou váhu navíc, takže tam ho porazit lze," doufá kapitán celého týmu týmu eForce Prague Formula Jan Cába. Zrychlení vozu z nuly na sto kilometrů v hodině je podle něj na hodnotě 2,5 vteřiny. Formule disponuje čtyřmi elektromotory, u každého kola je zabudovaný jeden, celkový výkon je 140 kW. Technici zveřejnili nejrůznější zajímavosti, ve formuli je například celkem 335 metrů nejrůznějších vodičů a kabelů nebo 723 LED diod na osvětlení. Konstruktéři se také soustředili na snadnou a rychlou ovladatelnost i spolehlivost. "Hodně velkou pozornost jsme museli věnovat aerodynamice. U elektrické formule si nemůžeme dovolit velký odpor vzduchu, jaký by zvládly vozy se spalovacím motorem," řekl Právu technický vedoucí projektu Filip Klier. Kvůli rostoucí konkurenci se letos poprvé spojily dva týmy z ČVUT v jeden společný. Složený je ze zástupců strojní fakulty a z fakulty elektrotechnické. Dohromady má 79 členů. 

Dílna místo večírku

Mnozí z nich museli kromě konstrukce formule stíhat i přípravu na státnice a místo toho, aby šli s dalšími studenty třeba na večírky, tráví čas v dílnách. "Vždycky nás tlačí čas, důležité je mít auto brzy postavené, aby se mohlo testovat," uvádí za týmy student Jan Cába. Teď už se družstvo chystá na zahraniční soupeře. Ještě v červenci se uskuteční první závod v Rakousku na okruhu, kde jezdí i klasická Formule 1. Další závod bude v srpnu na okruh v Mostě, následovat budou nejprestižnější závody v Německu, kam by mělo dorazit 84 týmů, a sezona by se měla završit na klání v Itálii. Loňský model monopostu FS. 15 s hybridním pohonem byl v historii týmu CTU CarTech nejúspěšnější. Prvenství studenti vybojovali na dvou závodech ze čtyř, a to v Nizozemsku a Rakousku. Rozhodčí při závodech hodnotí celkovou konstrukci, deformační zóny, bezpečnost, posuzují i znalosti týmu. Po těchto teoretických kolech se automobil dostává na trať, kde závodí ve zrychlení nebo ve výdrži na 22 kilometrech. Do konstrukční soutěže Formula Student pro studenty vysokých technických škol se každoročně zapojuje víc než 800 univerzitních týmů. Kategorie autonomních formulí přibyla v roce 2016. 

Zdroj: 
Právo