Nastavení cookies
K zajištění co nejlepších služeb využívá naše aplikace cookies. V souladu s nařízením EU jsou implicitně zakázána (s výjimkou cookies nezbytných pro správné fungování aplikace) a jejich povolení vyžaduje Váš aktivní souhlas. Jedním klikem můžete všechny povolit nebo zakázat, případně vybrat a povolit cookies podle kategorie. Svoje rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoli změnit.
  • Potřebné
    Technické cookies využívané aplikacemi ČVUT pro uchování jejich nastavení, vlastností a identifikátorů relace. Jsou nezbytné pro správné fungování a jsou vždy aktivní.
  • Analytické
    Slouží pro získávání anonymizovaných statistických údajů, které nám pomáhají vylepšovat naše aplikace. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které k těmto účelům využíváme.
  • Marketingové
    Využívané za účelem zobrazení správných nabídek a cílení obsahu podle Vašich preferencí. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které nám s analýzou uživatelského chování pomáhají.
  • Ostatní
    Cookies, které aplikace nedokáže zařadit. Naším cílem je, aby tato kategorie zůstala prázdná a všechny cookies byly přiřazeny do některé z kategorií uvedených výše.
Datum zveřejnění: 
17. 6. 2024
Po železničním neštěstí z předminulého týdne v Pardubicích se čtyřmi oběťmi na životech v Česku téma víc než aktuální. Jak zabránit a předcházet nehodám na kolejích. Nově se tomu bude věnovat specializované centrum, které v Dětenicích na Jičínsku otevřely pražské České vysoké učení technické a výrobce drážních technologií, společnost AŽD. V centru bude probíhat vysokoškolské studium. A na trati Kopidlno-Dolní Bousov, na které Dětenice leží, se vyvíjená zabezpečovací technika bude testovat.

Vlastimil Weiner, redaktor ČT

Byla to zřejmě chyba strojvedoucího. Projel na červenou a srazil se s nákladním vlakem. V části zastávky navíc chyběl vlakový zabezpečovač. Nehoda v Pardubicích se dostane do učebnic, brzy ji proberou i studenti v kompetenčním centru v Dětenicích.

Zdeněk CHRDLE, generální ředitel AZD Praha

Studenti si tady můžou nasimulovat nehodu a zjistit, co se skutečně stalo. Aby si vzali zkušenosti, jak to při jejich práci udělat tak, aby k ní už třeba nedošlo nikdy.

muž

Tohle je počítač, který to všechno provádí.

Vlastimil Weiner, redaktor ČT

Za 20 000 000 vznikla na trati Kopidlno-Dolní Bousov drážní laboratoř s nejmodernějším zabezpečením a fotovoltaickou elektrárnou, Vzorek dráhy budoucnosti.

Martin JACURA, Fakulta dopravní ČVUT

První, co se tady snažíme ukázat, jsou návěstidla, zabezpečení přejezdu, zabezpečení přechodu tak, jak je nemají na reálné železnici možnost vidět.  Aby si je mohli osahat nebo aby se mohli doslova s těmi návěstidly pomazlit.

Vlastimil Weiner, redaktor ČT

Aktuálním úkolem centra je teď vývoj vlaku bez strojvedoucího. První studenti to už byli, připojila se Univerzita Pardubice.

Ondřej PŘIBYL, děkan Fakulty dopravní ČVUT

Přivezeme sem 20 studentů a budou tady jak odborníci z fakulty, tak i odborníci z průmyslu. Společně se studenty tady budeme pracovat. Chtěli bychom, aby tady každý student jednou za semestr strávil jedno dopoledne, jeden den.

Martin KUPKA, ministr dopravy /ODS/

Pro studenty je to důležitá příležitost osahat si teorii v praxi a třeba tu i zkoušet věci, podle kterých se bude česká železnice, a nejenom česká, řídit i v budoucnosti.

Vlastimil Weiner, redaktor ČT

5. dubna příštího roku odsud vyrazí do pravidelného sezónního provozu první autonomní vlak, tedy vlak s cestujícími, ale bez strojvedoucího.

Vlastimil Weiner, Česká televize, Dětenice, Jičínsko.

 

Zdroj: 
Česká televize