Klára Bazalová, moderátorka
A jak zabránit nehodám na železnici? To je jedno z témat, které budou řešit studenti dopravních fakult vysokých škol v kompetenčním centru. Dnes ho otevřelo ČVUT a výrobce drážních technologií AŽD v Detěnicích na Jičínsku. Bude se věnovat i vývoji a testování zabezpečovací techniky.
Vlastimil Weiner, redaktor ČT
Kompetenční centrum tady v Dětenicích je jakousi technologickou laboratoří především pro studenty vysokých škol, první skupiny se tu už vystřídaly. Pane profesore, jak bude z pohledu studenta tahle laboratoř fungovat?
Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní ČVUT
Tady je opravdu cílem, abychom nalákali studenty ke studiu technických věd. Studenti sem občas budou jezditv rámci pravidelné výuky, ale co je možná ještě důležitější, na fakultě máme takzvaně projektově orientovanou výuku, kdy studenti pracují v týmech, na určitých projektech, na určitých tématech. Výsledkem je potom diplomová bakalářská práce a opravdu doufám, že některé ty projektové týmy budou považovat Dětenice za své domácí zázemí a ty práce potom vzniknou tady v rámci tady toho prostředí.
Vlastimil Weiner, redaktor ČT
Řekněte nám modelový příklad, co se tady studenti naučí.
Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní ČVUT
Například jsme pracovali na vývoji autonomního vlaku, takže studenti budou mít šanci dělat určité dílčí úlohy právě pro autonomní provoz na železnicích.
Vlastimil Weiner, redaktor ČT
Bude to víc výuka nebo také výzkum?
Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní ČVUT
Bude to oboje. Chceme v rámci výuky zaujmout co největší počet studentů,trošičku plošně, když to tak řeknu. A potom někteří studenti, kteří se budou účastnit těch projektů, tak se potom budou věnovat i výzkumu, a to jak národního, tak mezinárodního.
Vlastimil Weiner, redaktor ČT
Můžete říci nějaká témata, která tady budou studenti zpracovávat? Ale poprosím laicky.
Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní ČVUT
Určitě ano. V tuto chvíli vlastně první projekt, na kterém budeme tuto spolupráci testovat, ne, že by ta spolupráce nyní začínala, ale vlastně ten budoucí rozvoj, tak je vývoj inspekčního vozítka. To bude elektrické vozítko, lehké
inspekční vozítko, které bude fungovat i autonomně. A potom je velký potenciál pro jeho využívání, například pro osazení senzorovou technikou, Chtěli bychom tam jít dokovací stanici pro dron, takže by autonomní inspekční vozítko dojelo někam do polí, tam se snesl dron, naměřil data a zase by tato kombinace dojela zpátky.
Vlastimil Weiner, redaktor ČT
Všude kolem nás je tady špičková zabezpečovací technika na dráze. To znamená, to je další široký okruh pro vaše působení.
Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní ČVUT
Určitě to je velmi důležité téma, na kterém už dlouhodobě spolupracujeme. Výhodou je, že tady studenti uvidí nejmodernější zabezpečovací techniku, budou si ji moci skutečně osahat, když to tak řeknu. A i na tomto tématu bude pokračovat naše spolupráce a další vývoj.
Vlastimil Weiner, redaktor ČT
Má to být také ukázka spolupráce vědy, školství a průmyslu?
Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní ČVUT
Za mě je to opravdu klíčové. Na fakultě jsme zřídili průmyslovou radu, kde máme kolegy z průmyslu, a jsem moc rád, že je tady vidět výsledek té spolupráce. A pro mě je to důležité proto, že doprava obecně je tak složitý obor, že žádná instituce, ať už univerzita nebo nějaká společnost, nemají šanci pokrýt úplně všechno samy. Ale věřím, že takhle synergicky máme šanci se věnovat složitým problémům, jako je doprava. A zároveň se potýkáme s tím, že studenti nechtějí chodit studovat technické obory, protože je to složité, protože tam je matematika, fyzika.. Ale věřím, že když uvidí právě třeba ten autonomní vlak nebo i tu zabezpečovací techniku, tak to je to, co může nalákat více studentů ke studiu.