Datum zveřejnění: 
6. 6. 2024
Podporou autonomní mobility chce stát podpořit ekonomický růst. Země si díky ní má udržet pozici středoevropského lídra v motoristickém sektoru. Policie pronásleduje se zapnutými majáky auto, ale jeho řidič odmítá zastavit. Místo střelby na kola, při které hrozí poranění lidí, zabrzdí hlídka pronásledovaný vůz na dálku. Využije k tomu systém umožňující odpojit přívod paliva do motoru. Tak snadno by se mohla už brzy vypořádat s problémovými řidiči i česká policie. Její experti spolu s vědci z pražského ČVUT a brněnského VUT intenzivně pracují na vývoji příslušného systému. "V Evropě se asi podobnému výzkumu věnujeme jako jediní," říká Zdeněk Lokaj z laboratoře CertiLab při Fakultě dopravní ČVUT.

Zastavit auto na jeden klik by mělo být možné přes kooperativní systémy určené hlavně pro poskytování dopravních informací a varování. Zvládnou třeba poslat zprávu, že se blíží vozidlo záchranky. Sériově se montují do nejnovějších modelů, jejichž počet na silnicích tak postupně poroste. Systémy dovolující dálkové zastavení se více uplatní ve chvíli, kdy patřičně vzroste počet aut s prvky autonomního řízení. Vláda v dubnu schválila plán otevřít české silnice samořiditelným vozům a ministerstvo dopravy už chystá první konkrétní kroky. "Aktuálně pracujeme na legislativní změně, kterou představíme po prázdninách. Jejím cílem je, aby dálniční autopilot nebo autonomní režim jízdy v koloně při nízké rychlosti byly v Česku dostupné," uvádí mluvčí úřadu Jan Jakovljevič. V sousedním Německu už je povoleno jet po dálnici bez držení volantu rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. Legislativně je potřeba přesně určit chvíli, kdy systém vozidla přebírá odpovědnost za další průběh jízdy a kdy vyzve řidiče k převzetí řízení. "Tento okamžik musí být zaznamenán, nejlépe i s konkrétními souřadnicemi, pro případné dohledání odpovědnosti za způsobenou škodu," vysvětluje Jakovljevič. V případě, že se autopilot nechová, jak by měl, bude mít odpovědnost za škodu výrobce. Podle Zdeňka Lokaje, který se podílel na přípravě legislativních změn, půjde o zásadní obrat. Doteď je za vozidlo za všech okolností odpovědný řidič. A následovat mají další opatření, ať už změny zákonů nebo podpora výzkumu. "Ve stávající právní úpravě není třeba vůbec definováno, co autonomní vozidlo je," upozorňuje Lokaj. Auta bez řidiče jsou na vzestupu. Hodnota globálního trhu s autonomními systémy by se v roce 2035 měla dostat na 300 až 400 miliard dolarů. 

Cesta k ekologicky šetrné dopravě

Auta bez řidiče představují rostoucí byznys. Velikost celosvětového trhu, kde zatím převažují pomocné asistenční systémy, by měla podle odhadu společnosti McKinsey v příštím roce dosáhnout 70 až 100 miliard dolarů. Pak má přijít výrazný růst, v roce 2035 na hodnotu mezi 300 a 400 miliardami dolarů. Zhruba polovina této částky už ale připadne na vysoce autonomní vozy, v nichž je řidič přítomen jen jako určitá pojistka. Česko se může stát vyhledávaným centrem výzkumu, vývoje a testování autonomních systémů ve střední Evropě. "Když se automobilky a jejich subdodavatelé rozhodují, kde testovat novinky z oblasti autonomní mobility, zajímají se o legislativní prostředí. Pokud jim nevyhovuje, vyberou si jinou zemi," říká Lokaj. Jde zde i o to, udržet pozici domácího automobilového průmyslu v mezinárodní konkurenci, rozvinout inovační a technologický potenciál v oblastech jako umělá inteligence, 5G nebo velká data. "Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě," říká ministr dopravy Martin Kupka. Jeho resort chce v maximální míře využít příslušných technologií ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Loni šetřila policie v Česku téměř 95 tisíc dopravních nehod, při nichž zemřelo 455 lidí. Výše odhadovaných škod se přiblížila osmi miliardám korun. Auta bez řidiče by měla snížit počet nehod s vážnými následky i hmotné škody. Zdeněk Hanzálek z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT s kolegy pracuje na tom, aby se vůz bez pomoci řidiče udržel v jízdním pruhu a zároveň si udržoval konstantní odstup od auta, které jede před ním. Protože může být menší, než jak je dnes požadováno, předpokládá se, že provoz bude plynulejší, vzroste kapacita silnic, zlepší se průjezdnost křižovatek a sníží emise. 

Začne to u taxíků a v logistice

České ministerstvo dopravy chce při zavádění prvků autonomní mobility reflektovat i potřeby zdejších firem. Je v kontaktu s asociacemi typu Sdružení automobilového průmyslu či Svazem dovozců automobilů, stejně jako s jednotlivými společnostmi. "Zamýšlené úpravy legislativy reflektují i potřeby firem, zároveň řešíme rozvoj celé oblasti s ohledem na využití například ve veřejné dopravě nebo logistice, kde vzniká potenciál pro rozvoj nových služeb," uvádí Jakovljevič. Také letošní průzkum McKinsey mezi manažery zodpovědnými za vývoj autonomních systémů odhaduje, že auta bez řidiče se začnou ve velké míře uplatňovat zejména jako taxíky. Už kolem roku 2030 by mohly v některých oblastech v této službě dominovat a mít také zásadní podíl na nákladní dopravě. Současné zkušenosti ukazují, že další výzkum a vývoj potřebuje ještě hodně práce a peněz. V některých amerických městech firmy jako Cruise nebo Waymo taxíky bez řidiče provozují. Zatím se jim daří na rovných a přehledných úsecích, to ale nestačí. Loňská nehoda, při níž v San Francisku srazilo chodkyni běžné auto a následně ji přejel autonomní taxík Cruise, zcela zabrzdila nadějnou expanzi společnosti. Pro dosažení plné autonomie bude nutné investovat zejména do softwarových řešení, důraz bude kladen jak na technologický pokrok, tak na bezpečnost. V oblasti vývoje softwaru však lze podle studie dosáhnout největších zisků. 

 

Zdroj: 
ekonom.cz