Datum zveřejnění: 
28. 5. 2024
Nejsme připraveni. Do startu nového stavebního zákona a spuštění jeho digitální agendy zbývá zhruba měsíc a lidé z úřadů i mnozí odborníci varují, že stále nemají dost informací, školení jsou nedostatečná, zaváděné digitální systémy mnozí ještě ani neviděli v praxi. Prostě chaos, který může způsobit kolaps červencového startu, a tedy i komplikace pro všechny stavebníky.

Kromě hrozících zmatků na úřadech se už nyní někde začíná tvořit nával lidí, kteří se snaží před platností nového zákona a výrazným zvýšením některých správních poplatků žádat o stavební povolení ještě podle dnešních podmínek a cen. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), z jehož dílny novela a zejména souběžná a rozsahem ojedinělá digitalizace celého stavebního řízení pochází, ale s termínem spuštění 1. července počítá. A proces přípravy běží podle resortu na plné obrátky.

Jenže lidé, kteří budou na úřadech pracovat s chystaným Portálem stavebníka (bude sloužit občanům a firmám k elektronickému vkládání žádostí, dokumentů a sledování celého stavebního řízení) a informačním systémem pro úředníky, to vidí jinak. Leckde stale chybí potřebné počítače i dostatečná školení. Na změnu a způsob vyřizování složité a rozsáhlé agendy není připravený žádný ze stavebních úřadů ve městech, která Lidovky.cz oslovily napříč republikou. "Příprava je nedostatečná, za měsíc máme začít a Portál stavebníka jsme ještě neviděli, nevíme, v jakémprogramu budeme pracovat, jak bude spolupracovat s programem, ve kterém dosud pracujeme. Techniku, na níž máme od 1. července pracovat, obdržíme snad údajně v září," varuje například mluvčí pardubického magistrátu Ivana Dolanová.

Studna nově za 10 tisíc, garáž za 5000 Kč

*Od počátku letošního července dojde ke zvýšení některých správních poplatků ve stavebním řízení, konkrétně u žádosti o stavební povolení.

*Třeba v případě stavby garáže (do tří stání) se poplatek zvedne ze současných 1000 korun nově na pět tisíc korun. Stejné částky včetně navýšené se týkají stavby chaty či rodinného domu s nejvýše třemi byty.

*Nejrazantněji naroste správní poplatek ve stavebním řízení v případě studny nebo čistírny odpadních vod, stoupne ze současných 300 korun na 10 tisíc.

Zdroj: stavební zákon

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) však na sociální síti X označil debaty o odkladu termínu za dezinformace. "Je to nezbytná změna a máme k ní už připravené funkční systémy," tvrdí. Podle MMR má systém přinést zjednodušení a zkrácení stavebního řízení a povolovacích procesů, méně cest na úřad, usnadnění komunikace mezi stavebníky a úřady.

"Portál stavebníka a informační systém pro úředníky jsou ve fázi, kdy dolaďujeme poslední detaily. Na začátku června je zpřístupníme zaměstnancům stavebních úřadů. Obě zmíněné části budou spuštěny od 1. července," uvedl pro Lidovky.cz mluvčí ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Petr Waleczko.

Přitom ale zaznívají také hlasy, že měsíc na přípravu ostrého provozu stačit nemusí. "Pan ministr Bartoš říká, že všechno bude a že se nikdo nemusí bát. Ale nikdo ten systém v tuto chvíli neviděl a nikdo jej ani nemůže testovat," řekl serveru Lidovky.cz president Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček, který zároveň stojí v čele ICT Unie.

Podle něj vůbec není jasné, jak jednotlivé stavební kameny digitalizace stavebního řízení vypadají a kdo je vlastně vytváří, říká muž, který v minulosti uvedl do praxe systém CzechPoint. On sám pokládá za absolutní minimum, aby na testování systému byly poskytnuty alespoň tři měsíce.

 

"Zdá se, že se řítíme do zdi"

Stavební zákon je úzce propojený i s činností dalších odborníků, a to včetně architektů. "Obávám se, že vzhledem ke stavu prováděcích vyhlášek a k tomu, co se občas objeví v médiích jako informace ze strany příslušného ministerstva, jsou úřady velmi nepřipravené," řekl serveru Lidovky.cz zakladatel architektonického ateliéru MS Architekti a profesor katedry architektury ČVUT Michal Šourek. Úřady podle něj nemají software, natož aby s ním uměly zacházet, a dle Šourka nemají ani hardware, na kterém by onen software vůbec mohl běžet.

Co nastane 1. července? "Obávám se, že to nevědí ani na stavebních úřadech. A nejsem si jist, zda to ví ministerstvo. Připadá mi, že se řítíme na nějakou zeď a stále si nepřipouštíme, že tam ta zeď stojí. A že nastane náraz, jehož důsledky se až teprve pak budou řešit," řekl architekt. Za jediné řešení považuje odklad startu. "Ale ne o měsíce, ale třeba o rok," dodal.

"Vesměs všichni stavebníci se snaží stihnout podat žádost postaru," vylíčila pro Lidovky.cz pod příslibem zachování anonymity zaměstnankyně jednoho ze stavebních úřadů v Brně. "Obávají se, že stavební úřady nebudou po nějakou dobu funkční, protože nevědí, jak bude fungovat portál, kam se má pro většinu staveb vkládat digitální dokumentace, či jak bude fungovat digitální evidence stavebních postupů a tak dále," vypočítává. Zákonné normy, které mají digitalizaci zavést, podle ní nikdo stále neviděl, stejně jako připravovaný Portál stavebníka.

Přípravu na spuštění digitalizace vnímají jako opožděnou mimo jiné také úředníci z českobudějovické radnice. Ani tady doposud nemají k dispozici informační systém stavebního řízení, ve kterém by měli od 1. července už "naostro" pracovat. "Školení k digitalizaci proběhnou v průběhu měsíce června formou tří jednohodinových webinářů, což je nedostačující vzhledem k tomu, že prezentovaný postup nemají kde vyzkoušet," uvedla mluvčí magistrátu Jitka Brůha Welzlová.

 

Klíčové kvalitní připojení

Lidé ze stavebních úřadů přitom varují i před dalšími problémy spojenými s přechodem na pravidla nového stavebního zákona. "Například není zřejmé, jak bude vypadat žádost, předloží-li ji stavebník v písemné formě, a nikoli přes portál, jak se bude zavádět do systému a podobně," uvedl vedoucí stavebního odboru libereckého magistrátu Miroslav Šimek. Podle vedoucího stavebně správního odboru plzeňského magistrátu Zdeňka Hanzelína hodně záleží i na kvalitě a funkčnosti programu. A také na tom, aby každý úředník v republice měl včas nainstalovaný počítač a s kvalitním přístupem k síti. "Otázkou však je, zda s novým stavebním zákonem – coby právním předpisem – budou úředníci umět pracovat. Kvůli přechodným ustanovením se způsoby zpracování a předkládání dokumentací a z toho vyplývající způsoby posuzování a povolování záměrů stávají velkou neznámou," uvedl Hanzelín.

Autor: 
Miroslav Petr, Ivana Pečinková,
Zdroj: 
lidovky.cz, Lidové noviny