Datum zveřejnění: 
27. 5. 2024
Dost teorie, méně praxe, ale studium zdarma. Lehčí přijímačky, ale nemalé školné. Jak si vybrat?

Studenti

Podle čeho jste vybírali vysokou?

Jan, student Vysoké školy ekonomické v Praze: "Školu jsem si vybral pro její prestiž a kvalitu vzdělání. Navíc jsem nechtěl zatížit svou rodinu vysokými náklady na školné, což by se u soukromé školy stalo. Přijímací proces na veřejnou vysokou školu byl celkem náročný. Musel jsem složit poměrně těžké zkoušky a bylo to velmi stresující. U soukromé školy, kam se hlásil můj kamarád, bylo přijímací řízení snazší a stačilo splnit minimální požadavky. Na veřejné škole je vyučování teoretičtější, což ale považuji za výhodu, protože získám hlubší znalosti. Praxi mám souběžně mimo školu. Myslím, že veřejná vysoká škola mi poskytuje kvalitní a prestižní vzdělání, které je cennější než studium na soukromé škole. Nevidím důvod platit za něco, co je horší a ještě drahé."

Petra, studentka soukromé Vysoké školy ekonomie a managementu: " Soukromou vysokou jsem zvolila hlavně kvůli flexibilitě studijního plánu a individuálnímu přístupu ke studentům. Oceňuji třeba, že zkoušky je možné dělat i během prázdnin. Na soukromé škole byly přijímačky podstatně jednodušší. Stačilo splnit základní požadavky a projít pohovorem. Na veřejné škole, kam jsem se také hlásila, byly mnohem náročnější. Na soukromé škole je více důrazu na praktickou výuku a zapojení studentů do reálných projektů. Mám možnost získat praxi a rozvíjet dovednosti, které budu potřebovat v budoucím zaměstnání. Celkově je kvalita výuky velmi dobrá. Školné je samozřejmě nemalý výdaj, ale vnímám to jako investici do své budoucnosti. Škola navíc nabízí možnost rozložení školného do více plateb, takže to není nepřekonatelný problém."

 

Zástupci škol

Proč by si mladí měli zvolit studium u vás?

Lucie Orgoníková , ČVUT Praha (veřejná VŠ): "Mezi hlavní výhody patří to, že studijní programy, které ČVUT nabízí, v soukromé sféře prakticky neexistují. Studenti jsou v kontaktu s praxí již v rámci studia (i bakalářského), a to díky mnoha partnerům zejména z průmyslových odvětví. Samozřejmostí je možnost studia v zahraničí, a to nejen díky členství ČVUT v prestižní alianci evropských technických univerzit EuroTeQ . Obecně klademe důraz na bilingvnost našich absolventů, jejichž zaměstnanost se dlouhodobě drží přes 99 procent. Na ČVUT rozhodně neplatí, že bychom nabrali všechny zájemce a ti by postupem času "odpadávali". Na druhou stranu umíme nabídnout přijetí bez přijímacích zkoušek například na základě prospěchu, umístění v odborných celostátních soutěžích..."

Michaela Hýbnerová, Vysoká škola CEVRO (soukromá VŠ): "Soukromé vysoké školy jsou podstatně flexibilnější, a to jak z hlediska nabídky studijních programů, tak i volitelných předmětů. Přestože podléháme stejným regulacím jako veřejné vysoké školy, můžeme lépe reagovat na poptávku po nových studijních programech. Na CEVRO máme většinu bakalářských studijních programů profesně zaměřených, což znamená, že naši absolventi mají hlubší znalosti praxe. Přijímací řízení je zahájeno odesláním přihlášky. Na základě tohoto formuláře uchazeče kontaktuje studijní oddělení a společně přihlášku krok za krokem zpracují. Podmínkami pro přijetí jsou buď výsledky SCIO testů, motivační dopis nebo motivační pohovor."

 

Personalisté

Jak typ školy ovlivňuje pracovní kariéru?

Ladislava Šebestová, personalistka architektonického a projekčního studia Loxia: "Nejde ani tak o typ vysoké školy jako o její přístup k celkovému rozvoji a vzdělávání studentů. Zda například podporuje propojení teorie s praxí nebo vysílání studentů do zahraničí. Setkala jsem se s předsudky vůči soukromým (nejen) vysokým školám . Někdo hovoří o elitních klubech nebo méně náročném studiu. Na druhou stranu vnímám, že některé soukromé školy mají pestřejší výuku, zajímavé obory a přednášející. Umí dobře individualizovat potřeby studentů a absolventi tak mohou být lépe vybaveni pro praxi."

Lucie Bubová, HR specialistka vzdělávací platformy Edu Effective: "Já osobně nejvíce oceňuji, když vidím snahu pracovat na sobě bez ohledu na to, jakou vysokou školu kandidát má, a také zapojení do dalších mimoškolních projektů a aktivit. A jedna z nejdůležitějších schopností, která pro nás začíná být stěžejní, je proaktivní přístup k práci. S nástupem AI a dalších podpůrných technologií je důležité hledět do budoucnosti. Stále existují stereotypy nebo předsudky spojené s absolventy soukromých škol. Zejména v méně volnějších oblastech trhu práce. Také je zde předpojatost k titulům a vzdělání absolvovanému v zahraničí. Vidím, že se i tato oblast pomalu mění, ale stále se s tím setkávám."

Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu společnosti Manpower Group: "Pro firmy je klíčová kombinace měkkých dovedností a zkušeností. Ze škol vychází málo početná populační vlna, zatímco silná generace Husákových dětí míří do důchodu. Na trhu práce není prostor vybírat si ze dvou dobrých uchazečů toho s prestižnější školou. "

Martina Machová, HR ředitelka firmy Pluxee: "Při pohovorech s uchazeči o práci jde především o to, co může člověk nabídnout, jaké jsou jeho zkušenosti, typ vysoké školy mnohdy nehraje roli. Samozřejmě, že se úroveň jednotlivých vysokých škol liší, ale jde především o konkrétního člověka. Jak se svými schopnostmi a zkušenostmi dokáže naložit, na to vysokoškolský diplom z dané školy nemá vliv. U úspěšného absolventa nebo absolventky vysoké školy předpokládáme hlavně schopnost dotáhnout věci do konce i přesto, že to vždy nemusí být jednoduché. Rádi dáváme šanci absolventům, kteří nemají tolik zkušeností, ale záleží na pozici, již obsazujeme. Pokud však hledáme odborníka, který bude pracovat samostatně v úzce profilovaném oboru, pak se díváme zejména na zkušenosti, to platí hlavně v IT."

Autor: 
Dominik Vlk, spolupracovník redakce
Zdroj: 
Mf DNES - mimořádná příloha Kam po maturitě