Datum zveřejnění: 
21. 5. 2024
Kvůli turbulencím zemřel jeden pasažér letu z Londýna do Singapuru, nejméně 30 dalších lidí na palubě utrpělo zranění. Stroj podle agentury AP několik minut prudce klesal a následně nouzově přistál na letišti v Bangkoku, tam na něj čekali záchranáři. Přidáme podrobnosti. Hostem ve vysílání je Daniel Hanus z katedry letecké dopravy Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze , dobré odpoledne přeju.

Hanus

--------------------

Dobré odpoledne.

 

Roman Fojta, moderátor

--------------------

Tak možná na úvod základní otázka, kdy a jak vznikají turbulence?

 

Hanus

--------------------

Ty turbulence v atmosféře normálně vznikají a jsou, řekněme, projevem těch různých tepelných jevů, které jsou při ozařování zemského povrchu sluncem, kde máme různé stoupavé proudy, na druhé straně klesavé proudy. Jsou to vlivy počasí, ale také globální, kdy dochází k přesunu velkých, velkých objemů atmosféry, i vodorovným směrem. Známé tzv. tryskové proudění, které je charakterizováno tím, že ve výškách někde mezi 7–11 km může ve směru rovnoběžky proudit určitá vrstva atmosféry velmi vysokými rychlostmi srovnatelnými s rychlostí letu. To znamená 600, 700 km/h a samozřejmě vznikají střihy větru, kdy takovýto proud samozřejmě potom v té atmosféře vytváří prudké změny rychlosti a samozřejmě to jsou nebezpečné věci, když letadlo, když pilot prostě do toho vletí, jak se říká, nevidí to normálně, samozřejmě počasí vidíme, takže pilot se musí vyhýbat bouřkám a podobně. Ale i v průzračné atmosféře se vyskytujou takovéto jevy, a to je velmi samozřejmě nebezpečné.

 

Roman Fojta, moderátor

--------------------

Co může ovlivnit sílu a rozsah turbulencí?

 

Hanus

--------------------

Tak v poslední době se říká, že klimatická změna jaksi zvyšuje intenzitu těchto jevů, to znamená, že samozřejmě víme, že vznikají supercely, nakonec i u nás nedávno zase jsme měli nějaké menší tornádo, ale to je vliv toho, že se otepluje planeta a ty proudy toho vzduchu způsobené oteplováním povrchu samozřejmě se zintenzivňují, zvyšují se rychlosti a mluvíme o tzv. makrotubulencích, to jsou veliké hmoty, které proudí různými rychlostmi a různými směry.

Pokud už ty downstreamy třeba, kde letadlo vletí do proudu, který klesá prudce dolů, tak to je samozřejmě další určitý fenomén v té atmosféře.

 

Roman Fojta, moderátor

--------------------

Pokud už tedy letadlo do turbulence vletí, jaké možnosti má pilot turbulence případně mírnit?

 

Hanus

--------------------

Tak především pilot, pokud ví, a to je, jako, to jsou takové ty supercely, tak do toho samozřejmě nemůže vůbec letět, ale pokud tam je turbulence, tak samozřejmě se snaží se dostat mimo tu oblast nebo snížit rychlost letu, ale prakticky velmi obtížně může na to reagovat, protože ty změny toho vztlaku, které nastávají při velkých změnách úhlu náběhu, prakticky to letadlo vyrovnává pružností křídla, především

.

Roman Fojta, moderátor

--------------------

Jak často se stává, že při turbulencích dochází ke zranění nebo dokonce úmrtí? Jako v tomto případě?

 

Hanus

--------------------

Tam asi pravděpodobně došlo k tomu, že tam letadlo se dostalo do té silné turbulence, pravděpodobně pilot o ní nevěděl. Běžně se hlásí, že se všichni cestující musí připoutat. A pravděpodobně tam byli nepřipoutaní cestující, možná, že byli v uličce nebo na toaletě, no, prostě nevím, ale rozhodně museli někde být mimo sedadlo nepřipoutáni a potom samozřejmě to letadlo velmi prudce změní vlastně výšku letu a ty cestující se dostanou až na strop a pak zase dolů. Je to prostě nebezpečné. Pochopitelně, když je to silná turbulence, tak to může dopadnout tak katastroficky, jak to dopadlo s tím jedním pasažérem a s těmi dalšími, kteří byli jistě velmi zranění.

 

Roman Fojta, moderátor

--------------------

Jak jsou posádky dopravních letadel připravené právě na případná zranění při letu?

 

Hanus

--------------------

Tak mají jistě základní vybavení, lékárničku a podobně, ale nějaké veliké jaksi opatření těžko můžou, můžou dělat.To znamená, nějaké základní vybavení tam samozřejmě je a palubní průvodčí jsou školeni na to, aby základní ošetření mohli dát.

 

Roman Fojta, moderátor

--------------------

Za jakých okolností pilot přistoupí v podobné situaci k nouzovému přistání?

 

Hanus

--------------------

No, tak když dojde k takovémuto případu, tak musí přistát, musí prostě co nejdřív. Podle toho taky, v jaké situaci je, kde se nachází a prostě na nejbližší, nejbližší letiště musí, no.

 

Roman Fojta, moderátor

--------------------

Jak jsou právě na takové situace, na přijetí letadla se zraněnými, připravená letiště?

 

Hanus

--------------------

Letiště jsou na to připravená, samozřejmě na tyto situace jsou i trénováni atd. ten personál, takže tyhle věci se víceméně standardně zvládají.

 

Roman Fojta, moderátor

--------------------

Říká Daniel Hanus z Českého vysokého učení technického v Praze, moc děkuju za rozhovor.

 

Hanus

--------------------

Ještě pár slov, nebojte se létání, protože pořád i přesto je velmi bezpečné.

 

Roman Fojta, moderátor

--------------------

Dobře, děkujeme za těch posledních pár slov a děkuju také za rozhovor, hezký den vám přeju.

Zdroj: 
ČT 24