Datum zveřejnění: 
17. 5. 2024

Barrandovský most by dozajista vyhrál cenu za nejhorší noční můru stavařů, kdyby se taková udělovala. Po vzoru předchozích etap oprav se totiž ani ta současná neobešla bez tradičního zjištění, že most je v horším stavu, než se předpokládalo. To i letos přinese zpoždění celé stavby.
To "nejlepší" navíc zbylo až nakonec. Nemilé překvapení na stavaře čekalo ve chvíli, kdy odstranili asfaltovou vrstvu na branickém konci opravovaného severního mostu a začali betonovat. Nekvalitní mostovka se totiž celá prohnula, kvůli čemuž nový beton kompletně popraskal. "Původní mostová konstrukce místo aby byla jeden objekt, je rozdělená na jednotlivé vrstvy, kvůli čemuž je výrazně méně zatížitelná," vysvětluje Lukáš Vráblík, vedoucí Katedry betonových a zděných konstrukcí na Fakultě stavební ČVUT. "Je to naprosto unikátní problém, se kterým jsme se při opravě žádného mostu dosud nesetkali," dodává Vráblík s tím, že obdobný problém bude pravděpodobně mít i opačný konec mostu. Nyní je podle něj nutné zcela změnit způsob, jakým se betonuje. Místo aby prostor dělníci betonem jen vylili, použijí ho k většímu zpevnění nekvalitní mostovky. Zároveň na mostě už nyní horolezci  vytvářejí konstrukci, která podepře kritické části mostu, aby na ně bylo možné beton bezpečně nalít.

Dědictví komunistů
"Konstrukce, které vznikaly těsně před revolucí, jsou kvalitativně nejhorší, co tady máme. Na ně se komunisti už prostě "vykašlali"," popisuje Vráblík důvody, proč je severní most z roku 1988 postavený o tolik hůř než o pět let starší jižní. "Když se navíc podíváme do historie, kdy ještě nebyla otevřená jižní část Pražského okruhu, tak tranzitní doprava kompletně vedla přes Barrandovský most. Všechny kamiony odtud sjížděli na Strakonickou a pokračovaly dál z města," vysvětluje Vráblík s tím, že na dotčený kraj mostu se soustředilo enormní zatížení, mimo jiné i kvůli neustálému popojíždění.
Náročnější stavební práce způsobí, že se celá stavba zpozdí. Vedení metropole letos rozhodlo, že spojí třetí a čtvrtou etapu do jedné a celý most už v tomto roce zcela dokončí. Pracovat se proto letos začalo už v březnu a hotovo podle předběžných odhadů mělo být do konce letních prázdnin.
"Termín na konci prázdnin se nicméně docela určitě nestihne. Rozsah uzavírek na mostě se však nemění a žádné změny se nechystají," sdělil včera náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Řidiči tedy budou i nadále po mostě jezdit v obou směrech třemi pruhy místo čtyřmi a zavřená zůstane rampa ze Strakonické.

Problémy už od začátku
Horší stav mostu oproti předpokladům a technické dokumentaci způsobil výrazné zdržení už během první etapy. Omezení na mostě předloni skončilo místo začátkem září až v polovině října a město dokonce jednalo o smluvní pokutě za prodlení, kterou nakonec zhotovitel platit nemusel. "Podle smluvních podmínek je za projektovou dokumentaci a technické řešení odpovědný objednatel. A v případě nepředvídatelných okolností, se kterými dokumentace nepočítá, má zhotovitel nárok na prodloužení termínu. Jak již bylo řečeno, takových okolností bylo mnoho. Jenom během první etapy jsme museli osmkrát aktualizovat harmonogram, kvůli novým zjištěním," vysvětlil už dříve pro MF DNES Martin Ředina, ředitel Oblasti mostních staveb ve společnosti Porr, která most opravuje. Loni už stavaři byli na některá překvapení připravení. I přesto se ale setkali s novými komplikacemi. Například při opravě barrandovské rampy zjistili, že část konstrukce zcela chybí. Zároveň našli v betonu rampy přimíchané i uhlí. "Nemáme tušení, jak se tam mohlo dostat, nikdy jsme se s tím u žádné jiné stavby nesetkali. S největší pravděpodobností se tam muselo při míchání betonu dostat omylem," domnívá se Ředina.

Fakta: Barrandovský most
- Hlavní město se letos rozhodlo spojit dvě poslední etapy rekonstrukce Barrandovského mostu do jediné, přičemž práce začaly v polovině března. * Provoz na mostě, kde obyčejně za den projede až 140 tisíc aut, je vedený ve třech pruzích v každém směru místo čtyř. * Od Jižní spojky je jeden z pruhů vedený v protisměru, přičemž využívat by ho měli přednostně řidiči jedoucí na Smíchov, aby zbytečně nezatěžovali pruh vedoucí z mostu na Strakonickou a ulici K Barrandovu (tzv. myší díra). * Byť je Strakonická nájezdová rampa už dva roky opravená, dopravní inženýři se rozhodli ji při letošních etapách uzavřít, aby provoz, který přináší, neucpával tah z Barrandova. * Ze zkušenosti z loňských oprav je totiž jasné, že při ochromení barrandovské rampy vznikají problémy po celém městě, především pak na příjezdech.

Autor: 
Adam Hejduk
Zdroj: 
Mladá fronta DNES