Datum zveřejnění: 
17. 5. 2024
Severní polovina Barrandovského mostu je v horším stavu, než ukazovaly dosavadní průzkumy. Poznalo se to až po aplikaci prvních vrstev vysokopevnostního betonu UHPC. Znamená to prodloužení letošních prací, které měly být hotové do konce prázdnin.

Most se letos opravuje od března. Podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (piráti) je jasné, že se letošní termín nestihne kvůli zatížitelnosti konzol a praskání nových vrstev betonu. "Bohužel ten severní most, který je o pět let mladší, je v mnohem horším stavu než ten most jižní, který už byl  rekonstruován," řekl náměstek. Problém podle něho nebylo možné identifikovat dopředu. "Je to problém, který nikdo nečekal, nikdo ho ani čekat nemohl. Je velmi unikátní," uvedl Hřib. Odborníci podle něho navrhli, jak postupovat, jak využít vlastnosti vysokopevnostního betonu, nezmění se tedy dopravní omezení.
"Při přípravě první etapy betonáže nebyly dosaženy dostatečné pevnosti vrstev betonu," popsal vedoucí katedry betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty ČVUT Lukáš Vráblík. Následné vrty ukázaly na praskliny, a to kvůli nedostatečnému přilnutí nových vrstev betonu k podkladu. Týká se to podle něho zatím severní poloviny severní části mostu, tedy třetí etapy, zda půjde i o etapu čtvrtou, jižní polovinu severní části, se teprve ukáže. Je třeba nejprve sejmout vozovku a římsy. 
Při betonáži budou muset stavbaři vše podkládat, vysokopevnostní beton více vyztužit, řešit dodatečné předpětí konstrukce. Hřib uvedl, že je rád, že se našlo řešení. Podle náměstka ředitele Technické správy komunikací Josefa Richtra lze vedle prodloužení prací předpokládat i prodražení.
Ani jedno zatím nebylo vyčísleno. "Až odbetonujeme určitou část nových opatření, budeme moci říci, co to znamená z hlediska času," doplnil Richtr.
Barrandovský most se opravuje třetím rokem, celkové náklady byly v roce 2022 stanoveny asi na 600 milionů korun, je ale jasné, že to bude více. Most se podle návrhu Karla Filsaka stavěl od května 1978, jižní polovina byla zprovozněna 20. září 1983, slavnostní otevření celého mostu i s jeho severní polovinou proběhlo až 3. listopadu 1988. Náklady činily 483 milionů tehdejších Kčs. Most do roku 1990 nesl jméno Antonína Zápotockého.

Autor: 
Petr Janiš
Zdroj: 
Právo