Datum zveřejnění: 
13. 5. 2024
Česká vláda nedávno schválila nový strategický materiál v podobě Plánu autonomní mobility do roku 2025 s výhledem na rok 2030, který má za cíl připravit tuzemskou dopravní a inovační oblast na změny týkající se inteligentní mobility.

Autonomní stroje se momentálně využívají v podobě taxíků v USA a testují se také jako přepravní vozidla v rámci letišť. Pravděpodobně do konce letošního roku na cesty vyrazí také první samo řídící kamion. V inovacích v oblasti autonomní mobility nezaostává ani Česká republika.

VYUŽIJME MOŽNOSTÍ

Plán autonomní mobility zahrnuje dopravní technologie, legislativu, vzdělávání, osvětu, výzkum a inovace, s důrazem na aktuální výzvy a dopady na dopravní systémy a společnost. "Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě a my děláme důležité kroky, které nám umožní v maximální míře využít možnosti moderních technologií autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu," uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Jelikož technologický vývoj pokračuje exponenciálním tempem, vláda musí reagovat na potřebné změny, aby v oblasti konkurenceschopnosti nezaostala za ostatními zeměmi. "V úzké spolupráci a koordinaci s dalšími ministerstvy a subjekty budeme systematicky vytvářet podmínky jak pro efektivní využití moderních technologií autonomního řízení v provozu, tak pro konkurenceschopnost českého průmyslu," řekla Tereza Čížková, vedoucí Oddělení nových technologií Ministerstva dopravy.

CO AUTONOMNÍ TAXÍKY?

Příkladně v Kalifornii si můžete přes aplikaci objednat taxi, které vás odveze bez řidiče do vámi zvoleného místa. Auto dokáže jezdit v hustém provozu a vy můžete zezadu s údivem pozorovat samo točící se volant. První autonomní taxík byl v Kalifornii představen již v roce 2022 hned poté, co to místní legislativa umožnila. Zatímco někteří si nemohou autonomní taxíky vynachválit a považují cestování s nimi za velký zážitek, jiní proti nim protestují. "Potřebujeme mít dohled. A my tady v Kalifornii nejsme pokusní králíci," řekl Edward Escobar, zakladatel Aliance pro nezávislé pracovníky. Česká vláda do konce letošního roku připraví legislativu pro auta bez řidičů, která by měla být na úrovni sousedního Německa, kde už mohou na vybraných místech lidé spustit ruce z volantu a ponechat jízdu na samotném autě. Nejedná se o legislativu týkající se plně autonomních aut, ale těch, u nichž je možné autonomní režim zapnout v některých úsecích. A v americkém Texasu chtějí už letos spustit plně autonomní náklaďáky na trase Houston a Dallas.

V INOVACÍCH NEZAOSTÁVÁ ANI ČESKO

Evropská unikátní laboratoř zaměřující se na kooperativní telematické systémy pro využití v autonomním řízení a kybernetickou bezpečnost v dopravě CertiLab vyvinula "dálkový zastavovač auta" na poptávku policie. "V rámci Evropy jsme, pokud nám je známo, jediní, kdo se tímto vývojem zabývá," řekl Zdeněk Lokaj z laboratoře CertiLab při Fakultě dopravní ČVUT . Místo divokých policejních honiček policisté budou moci zastavit vozidlo jedním klikem. "Tou moderní technologií, na kterou my cílíme, je bezdrátová komunikace mezi vozidly známá třeba pod zkratkou V2X (Vehicle-to-everything) nebo jako kooperativní systémy. Tyto technologie už se dnes dostávají do komerčně vyráběných vozidel," vysvětluje Zdeněk Lokaj.

Autonomie se zdaleka netýká jen dopravních prostředků. Česká společnost SNT – Spider New Technology momentálně jako jediná na trhu vyrábí certifikované autonomní komerční sekačky na trávu vhodné pro drsné a svažité terény velkých trávníků. "Autonomní model přináší lepší výkon a nižší provozní náklady. Je to efektivní pomocník, který navíc šetří pracovní sílu," řekl Lubomír Dvořák, zakladatel společnosti SNT – Spider New Technology.

Letiště v estonském Tallinnu testuje samořídící přepravní vozidla, která přepravují zásilky malých balíků a zaměstnanců letecké společnosti. Ty jsou vybaveny senzory, jako jsou lidary a kamery, které poskytují 360° viditelnost a umožňují rychlé reakce na každou situaci.

Zdroj: 
Deník