Většina měst vznikla ve středověku, kdy hlavním důvodem pro jejich výstavbu byl obchod. To je ale podnět, který brzo přestane platit. Lidé dávají čím dál víc přednost nákupům na internetu, objednávání zboží nebo jídla online. "Spousta studií se zabývá tím, jak dnešní generace Z bude ve veřejném prostoru fungovat. Jestli vůbec budou mít chuť přijít do veřejného prostoru, posedět si, popovídat si tváří v tvář," vysvětluje architektka. Jako příklad dává i studie, které do veřejného prostoru přinášejí wi-fi pokrytí nebo dobíjecí sloupky.
"Mladí lidé, i když jsou vedle sebe, mohou komunikovat s ostatními online. Tímto způsobem se mění i prostor," uvádí expertka. Smyslem veřejného prostoru přitom dříve bylo lidi sdružovat. "Je to vtipné, protože když člověk prochází ulicí, tak vidí, kolik lidí, když jdou vedle sebe, se nevěnuje sobě, ale těm kouzelným krabičkám," glosuje Pešková.
Samota u lesa
Když se původní význam měst vytrácí, budou ještě vůbec existovat? "Lidé možná budou chtít bydlet na samotě u lesa. Bohužel ale nebude tolik samot pro takové množství lidí, pokud opravdu bude populace stoupat tak, jak vycházejí prognózy," upozorňuje architektka.
Planeta má podle ní prozatím pořád zdroje na to, civilizaci udržet. "Dokud budeme mít jídlo a potraviny, tak bude růst i populace, pokud nepřijde nějaká katastrofa," uzavírá Pešková.