Datum zveřejnění: 
25. 4. 2024
Vítám Michala Václavíka z Laboratoře kosmického prostředí Ústavu letadlové techniky Fakulta strojní ČVUT v Praze. Dobrý den. Jaké jsou ty stěžejní momenty, které se musí povést, aby raketa úspěšně odstartovala?

Václavík
--------------------
Tak všechny systémy už nyní jsou kontrolovány a my se vlastně blížíme do finální minuty, ten start je naplánován za 58, 57 sekund, čili opravdu za pár desítek sekund se odstartuje. A nyní již vlastně převzal interní automatický systém celou tu sekvenci toho finálního startu a samozřejmě ten let, který bude trvat asi devět minut, je to důležité a kritické, protože tam se může stát plno nešťastných věcí, ale naštěstí raketa CZ2F je velice spolehlivá a zatím neměla ani jednu nehodu, takže doufejme, že i dnes se podaří start a za přibližně 10 minut budou tři kosmonauti na oběžné dráze okolo země a za pár hodin se připojí ke stanici a budou tam půl roku, jak jste říkala správně, pobývat.


Moderátorka
--------------------
Rozhodně budeme doufat. Přesto, jaká rizika v tomto případě hrozí?

.
Václavík
--------------------
Tak raketa může kdykoliv explodovat, dojít k nějakému odchýlení od kurzu, ale tím, že se vynáší posádka, tak se i na tyto eventuality vlastně počítá a na špičce rakety si můžou diváci povšimnout takové malinké věžičky. 

 

Moderátorka
--------------------
My teď vlastně divákům nabízíme živé záběry, tak jestli to můžete okomentovat.


Václavík
--------------------
Teďka vlastně vidíme raketu pár sekund před startem, vidíme vlastně vrchol rakety, kde je uvnitř krytu kabina s posádkou, a teďka na tom vrcholu vidí diváci takovou malinkou úzkou špičku, a to je záchranný systém, nyní, teďka vidíme spory rakety, kde jsou raketové motory a ty se zažehnou. Bude to start, zažehávají se pomocné motory a centrální stupeň, tyto vozy přibližně po dvou minutách. A nás jsou potom práce druhou špatně, v prvních dvou minutách je ta rychlost rakety relativně ní místa a toto je na vlastně záchranu posádky. Nahoře ta věžička, která odtrhne kabinu v případě  havárie v pozdější fázi letu, už samotná kabina je natolik vysoko a má to velkou rychlost, že je sama schopná se od té rakety v oddělit vlastně v každé fázi letu, od nulové rychlosti nulového času to může být schopná ta sestava tu posádku zachránit. Že je vlastně, je velice malé riziko to, že by posádka či startu zahynula nebo zranila, jestli ten systém je tak robustní ty posádky zachránit. Podobně třeba jako u ruských raket Sojuz.


Moderátorka
--------------------
Co teď tedy máme možnost vidět, tak se zdá, že vše probíhá podle plánu?

.
Václavík
--------------------
Teď je vše podle plánu. Vlastně vidíme krásně záběr, jak vně rakety směrem dolů na čtyři pomocné motory a vidíme i pohled do kabiny na posádku. Víte, že jsou všichni tři pánové v klidu a vše probíhat, jak má. A já očekávám, že by mělo dojít k nějaké situaci, která by ohrozila tuto misi.

 

Moderátorka
--------------------
Jak se vlastně čínská vesmírná stanice liší od Mezinárodní vesmírné stanice?


Václavík
--------------------
Liší se v několika aspektech, samozřejmě v tom politickém je to stanice čistě čínská, čili ovládá ji jeden stát, jedna agentura a je stanice o mnoho menší než stanice ISS a je i menší než třeba stanice Mir. Sestává se pouze ze tří modulů z centrálního modulu a dvou laboratorních modulů, kde provádí kosmonauti většinu vědecké práce, také tam mají některé podpůrné systémy a zónu odpočinku a klidu a samozřejmě i kóje, ve kterých potom tráví večer nebo svůj volný čas. To je rozdíl mezi ISS a touto čínskou kosmickou stanicí.


Moderátorka
--------------------
Vy jste říkal, že raketa by měla dorazit k vesmírné stanici, tuším, za devět minut, jak přesně, co se bude dít dál?

 

Václavík
--------------------
Za 10 minut. Na oběžnou dráhu, potom vlastně pomoci vlastních motorů. Samotná kosmická loď docestuje ke stanici a připojí se k jejímu dokovacímu uzlu. To by mělo nastat někdy kolem deváté hodiny večer našeho času. Čili raketa pouze dopraví kabinu s posádkou, namžnou dráhu a následně samotná kosmická loď, ta je vybavena několika desítkami motorů, od velmi silných pro velké korekce až po malinké pro precizní navedení ke stanici. Tak ta potom sama už tam doletí. Nyní jsme viděli separaci čtyř pomocných motorů a za chviličku se oddělí i ten první centrální stupeň, ale dále let pokračovat pomoci druhého stupně.


Moderátorka
--------------------
Číňané mají v plánu svoji vesmírnou stanici do budoucna výrazně rozšířit ze stávajících třech modulů až na šest. Proč?


Václavík
--------------------
Za prvé ty moduly mají postavené? Čína šla takovou tou cestou, řekněme, východního stylu nebo ruského stylu, to znamená, že všechny moduly, všechny velké díry stavěla. Dvojmo. A to v té nejvyšší, tzv. letové kvalitě, čili na zemi dneska leží od každého modulu, který je na oběžné dráze ten samý, identický, postavený stejně kvalitně a byla vlastně malinko hloupost tyto moduly nevyužít, takže i Čína od počátku plánovala, pokud stanice se podaří sestavit, což se podařilo, že by do budoucna tu stanici rozšířila, A to s ohledem na to, že plánuje velice zintenzivnit spolupráci s ostatními státy a  nabídnout prostor na stanici i jiným kosmonautům, ne pouze čínským, ale z jiných států, zejména samozřejmě z oblasti Asie a míst, kde Čína chce nějakým způsobem si ty státy zavázat nějaké jiné spolupráce, čili použije stanici k vlastně prosazování svých ekonomických zájmů buď v Asii, nebo  Africe a v jiných státech a vlastně malinko bude konkurovat v tomto stanici ISS, která také umožňuje i návštěvy jiných příslušníků státních než těch agentur, které se o stanici starají. Čili to je ten vlastně výhled do budoucna v příštích několika letech.


Moderátorka
--------------------
Já vám děkuju za rozhovor. Michal Václavík z Laboratoře kosmického prostředí Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní ČVUT v Praze , na shledanou.

Zdroj: 
Česká televize