Datum zveřejnění: 
26. 3. 2024
Pavel Ryjáček, vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT -------------------- Ta konstrukce mostu je skoro 50 let stará, ta loď je poměrně dost mohutná. A síly, které vyvozuje takhle velké plavidlo, tak jsou opravdu extrémní. U té námořní platby se může jednat řádově o desítky tisíc tun vodorovného zatížení, což málokterá konstrukce je schopná přenášet. Tehdy před těmi 50 lety je možné, že požadavky na zatížení mohly být menší. Na tom vodním toku mohla probírat třeba menší lodní doprava, viděl jsem, že tam nějaká ochrana byla v té vodě, bohužel nedostatečná, u nově navrhovaných mostů se snažíme, aby poškození jednoho prvku nevedlo ke kolapsu celé nosné konstrukce.

Lucie Borhyová, moderátorka

--------------------

V americkém Baltimoru se zřítil dálniční most poté, co do jednoho z pilířů narazila nákladní loď. V řece se ocitly desítky lidí a aut.

 

Reynolds Koranteng, moderátor

--------------------

Záchranáři po několika z nich stále pátrají. Dva přeživší už se podařilo z vody vytáhnout. Jeden z nich je ve vážném stavu.

 

Alice Procházková, redaktorka

--------------------

Náraz lodi i to, co následovalo, zachytily kamery v Baltimoru na východě USA pár desítek minut po půlnoci. Plavba nákladní lodi společnosti /nesrozumitelné/ Group mířící na Srí Lanku se zřejmě vymyká kontrole. Loď vysokou rychlostí naráží do jednoho z pilířů 2,5 kilometru dlouhého Keybridge a jeho část se během několika sekund hroutí. Z plavidla se začíná valit hustý černý dým. Posádka jako zázrakem vyvázne téměř bez zranění.

 

Wes Moore, guvernér státu Maryland

--------------------

Na most jsme zvyklí už dekády. Je to srdcervoucí.

 

Alice Procházková, redaktorka

--------------------

Na místo okamžitě míří záchranné složky včetně potápěčského týmu. Chvíli před nárazem stihla posádka lodi naštěstí úřady varovat a ty ihned odklonily dopravu. I tak se ale s mostem do ledové vody řeky Patapsco zřítilo několik aut a také lidí.

 

David Kolář, redaktor

--------------------

Mohlo například selhat kormidlo, Ale loď urazila jen pár kilometrů od doku, kde musela projít různými testy včetně testu kormidelního zařízení. Lodivod navíc zná místní terén, ví o proudech a nebezpečích na řece a předem konzultuje plán plavby s kapitánem a hlídkou.

 

Alice Procházková, redaktorka

--------------------

Vzhledem k častým problémům s infrastrukturou, s nimiž se Spojené státy poslední léta potýkají, se objevily také pochybnosti o technické způsobilosti baltimorského mostu.

 

Pavel Ryjáček, vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT

--------------------

Ta konstrukce mostu je skoro 50 let stará, ta loď je poměrně dost mohutná. A síly, které vyvozuje takhle velké plavidlo, tak jsou opravdu extrémní. U té námořní platby se může jednat řádově o desítky tisíc tun vodorovného zatížení, což málokterá konstrukce je schopná přenášet. Tehdy před těmi 50 lety je možné, že požadavky na zatížení mohly být menší. Na tom vodním toku mohla probírat třeba menší lodní doprava, viděl jsem, že tam nějaká ochrana byla v té vodě, bohužel nedostatečná, u nově navrhovaných mostů se snažíme, aby poškození jednoho prvku nevedlo ke kolapsu celé nosné konstrukce.

 

Alice Procházková, redaktorka

--------------------

Podle guvernéra státu Maryland nicméně most plně vyhovoval předpisům. Omezení dopravy v jednom z největších amerických nákladních přístavů tam momentálně blokuje 21 000 kontejnerů. Alice Procházková, televize Nova.

Zdroj: 
NOVA - Televizní noviny