Datum zveřejnění: 
12. 3. 2024
Nepřehledné křižovatky, křížení s železnicí nebo chybějící ostrůvky. Některé silnice ve Vysokém Mýtě jsou podle expertů z dopravní fakulty v Praze rizikové a potřebují úpravy. Jedná se o čtyři křižovatky a napojení sjezdu k obchodnímu centru. Nebezpečných míst je však podle radních ve městě více, některá však vyřeší až dostavěná dálnice D35 nebo obchvat na Choceň.

Křižovatek, které by si zasloužily úpravu, je ve Vysokém Mýtě hned několik. A nejde o místa na frekventovaném průtahu na silnici I/35. "Ve spolupráci s odborníky z Fakulty dopravní ČVUT v Praze jsme na místních komunikacích ve městě vybrali pět problematických míst, převážně na křižovatkách. Plánujeme tady zlepšit bezpečnost a plynulost silničního provozu," uvedl místostarosta Vysokého Mýta Martin Krejza. Experti z fakulty udělali ve městě průzkum, monitorovali provoz na křižovatkách, tajně měřili rychlost a sledovali nejen pohyb aut, ale také chodců a cyklistů. Navržená opatření jsou většinou nízkonákladová a na některé úpravy dojde ještě letos.

 

OD JEDNODUŠŠÍCH ÚPRAV PO TY SLOŽITĚJŠÍ

"Postupně vše uděláme. Začneme tím nejjednodušším, jako je posun značky nebo doplnění vodorovného značení. To se dá udělat velmi rychle a levně. Pak to jsou zásahy, třeba na Větrné nebo v ulici Prokopa Velikého, kde navrhli zúžení křižovatky, zkrácení přechodu. To už je složitější. Na to dojde třeba příští rok," vysvětlil Krejza.

Na křižovatce ulic Prokopa Velikého a Větrná navrhli odborníci zkrácení přechodu pomocí chodníkových ploch. U křížení ulic Jeronýmova a Českých bratří navázal tým z fakulty na hotovou dokumentaci města. "Po Českých bratří jezdí tisíce aut denně, dva tisíce jich odbočuje kolem základní umělecké školy. To se nezmění, dokud nebude hotový obchvat na Choceň. Auta od Litomyšle jezdí bohužel tamtudy," podotkl Krejza.

Problematické je také křížení ulice Prokopa Velikého a Jiráskovy, kde se nachází železniční přejezd. V minulosti se tady stalo několik střetů aut s vlakem. "Optimální úrovně bezpečnosti v dané lokalitě je možné dosáhnout až po změně zabezpečení železničního přejezdu, a to na světelnou signalizaci a přidání závor," vysvětlil Karel Kocián z Fakulty dopravní ČVUT v Praze . Schody by mohly v budoucnu vzniknout u křižovatky ulic Jiráskova a Riegrova. Odborníci na dopravu se také podívali na napojení sjezdu k obchodnímu centru Tesco, kde navrhli ostrůvek a místo pro přecházení.

 

ČEKÁ SE NA OBCHVAT

Nebezpečná křižovatka se nachází za Pražskou bránou. Už v minulosti tam jednalo město s Pardubickým krajem o úpravách, ale marně. Projektanti si se složitou situací neporadili. "Je tam totiž přechod pro chodce dlouhý asi 12 metrů, přitom norma připouští jen 8 metrů. Ostrůvek v tom místě nevychází, zúžit silnice nejde. To je asi nejnebezpečnější místo ve Vysokém Mýtě," řekl starosta František Jiraský. Řešení má přinést dokončení obchvatu na Choceň.

" Až bude hotový obchvat na Choceň, změníme hlavní silnici, ta pak nebude jako nyní rovně, ale povede po krajské silnici směrem od Chocně doprava. Dokud není obchvat, tak to nejde udělat," objasnil plány místostarosta Krejza.

Autor: 
Iveta Nádvorníková
Zdroj: 
Deník (oblastní mutace)